Yleensä kun kunnallishallinto sekaantuu liike-elämään, tulokset ovat kurjia. Tästä tuoreena esimerkkinä toimii Music Television:in MTV Push Helsinki -tapahtuma, jota Helsingin kaupunki, OKM ja TEM tuki 850 000 eurolla hakeakseen Helsinkiin European Music Awards -gaalan. No, eipä tullutkaan. Höhlästähän vetivät. Kuka olisi arvannut? Viacom vielä kehtasi perustella, että EMA-hanke kaatui Helsingin hotellitarjontaan.
Oikeastihan tämä on vain osa suurempaa ilmiötä, johon maailman pienemmät kaupungit usein sortuvat. Tällaisia pieniä ja isoja flopanneita Guggenheimeja on riittämiin ympäri maailmaa. Mainittakoon, että Suomen vetovoimaisimmat luomuilmiöt Ravintolapäivä ja Flow ovat joutuneet toimimaan ruohonjuuritasolla, kun miljoonia syydetään viemäriin. Disneyland-syndroomasta voi lukea aiemmasta artikkelistani.
MTV Push -tapahtuman tavoitteena Helsingin kaupungin osalta oli markkinoida Helsinkiä kansainvälisesti niin, että 16-23 -vuotiaiden nuorten mielestä Helsinki olisi The.Bilekaupunki, jonne turisteina tulla bilettämään. Näin asia esiteltiin hyvänä investointina turismiin. ”Hyvät investoinnit turismiin” tapaavat maailman kaupungeissa sääntönä ennemminkin flopata kuin onnistua, koska keinotekoisesti saa vain väsyneen väkinäistä tekohengitystä. Se ei ole luomua, ja kaikki huomaavat sen.
Jätetään nyt myös täysin sivuun se kaikkien nuorten tietämä tosiseikka, että Music Television ei ole ollut mikään nasta brändi yli kymmeneen vuoteen. Mitä rahalla sitten saatiin? Onnistuttiinko tavoitteessa ja menikö toteutus ihan hyvän tavan mukaan? #Juuh_elikkäs
1500 hengelle mitoitettu tapahtuma piti järjestää The Circus -yökerhossa Helsingin narinkkatorin kupeessa. Liput maksoivat vain viisi euroa, eli Helsingin mittapuulla kävijöille tapahtuma oli lähes ilmainen. Tällaisen luulisi kosiskelevan etenkin nuoria, joilla ei ole paljon rahaa. Toisin kävi.
Tilaisuutta oli vaikea saada myytyä edes viidennekseen, ja MTV Push Helsingin järjestäjät vajosivat niin alas, että lähtivät rekrytoimaan ekstranäyttelijöitä ilmaislipuilla, jotta paikka saataisiin näyttämään täydeltä. Facebook-eventissä oli 379 going-ilmoitusta. Lopullinen tilaisuus oli puoliksi tyhjillään. Kävijät kehuivat tilavaksi.
Mitä pienistä; projektihan oli ensisijaisesti vain markkinointitempaus Helsingille, joten arvioidaan sitä sellaisena.
850 000 eurosta Music Televisionin mukaan käytettiin:
Kansainvälinen verkkokampanja | 270 000 euroa |
---|---|
Tapahtuman tekninen toteutus ja TV-tuotanto | 450 000 euroa, joista |
—Lavatekniikka (jo varusteltuun yökerhoon, kahvilaan ja teurastamolle) | 150 000 |
—Turvallisuuspalvelut (???) | 130 000 |
—Somistus (?) | 30 000 |
—Tuottajien yms. palkat | 55 000 |
—Backstage-tiloihin (?) | 5 000 |
—Tarjoilut (aika kallis catering) | 30 000 |
—WC:t (??) | 15 000 |
—Siivouspalvelut | 8 000 |
—Liikennejärjestelyt (?) | 8 000 |
—Kuljetukset | 15 000 |
—Luvat (?) | 4 000 |
Kotimaan markkinointikampanja (?) | 70 000 euroa |
Dokumentaatio / Raportointi | 10 000 euroa |
Esiintyjien palkkiot | 50 000 euroa |
* punaisella merkityt summat oudon kokoisia
Avustushakemuksessa ollaan tuomassa jotain uskomatonta Helsinkiin. Mainitaan design ja luovat alat. Kerrotaan, että tässä syntyy nyt markkinointikanava paikallisyrityksille maailman markkinoille. ”Kokonaisuutta edeltäää aktiivinen ennakkomarkkinointi, jolla kutsutaan tapahtuman kohderyhmä Helsinkiin”. Todellisuus puhuu jotain aivan muuta.
80 000 euroa paikalliseen markkinointiin on mennyt…jonnekin. MTV Push Helsinki tuli kuuluisaksi lähinnä siitä, kun kriitikot avautuivat asiasta verkossa. Mitään varsinaista mainoskampanjaa ei näkynyt juuri missään. Edit: kuulemma JCDecaux:n pysäkeillä on nähty mainoksia. Tapahtumaa pidettäessä 10. syyskuuta, sen Facebook-sivulla oli 65 tykkäystä. Aika kalliit tykkäykset.
Kansainväliseen verkkomarkkinointiin luvattu 270 000 euroa ei näytä menneen mihinkään lisäarvoa tuottavaan toimintaan. MTV Finland -sivu Facebookissa sai toki yhtäkkiä 1,7 miljoonaa tykkääjää, mutta kun katsotaan mistä nämä tulevat, paljastuu jotain jännittävää: saavutetut Facebookin käyttäjätilit on rekisteröity (ei vahvistettu) moneen maailman köyhimpään maahan. Tilastoja johtavat Chile, Kolumbia, Venezuela, Italia, Argentina, Meksiko, Yhdysvallat (väitetty), Intia, Indonesia, Peru ja Turkki – voimme siis selvästi jo pelkkien matkakulujen osalta odottaa näistä maista suoranaisia turistitsunameja Helsinkiin. Sosiaalisen median markkinointistrategioista mitään ymmärtävälle on ilmeistä, että tykkäykset ovat pääasiassa rahalla ostettuja joko feikkitilejä — tai aitoja, joita on houkuteltu tykkäämään jonkinlaisilla vastikkeilla.
Tapahtuman lukemattomat maininnat Twitterissä olivat lähinnä väärennettyjen tilien eli spambottien ja MTV:n mainostilien klooniarmeijan monotonista konelaulantaa. Twitter-botit ovat maksullinen palvelu, jota käytetään kun halutaan tahallaan väärentää yleisösuosio jollekin. Mainittakoon myös, että se on varsin halpaa hupia. Kansainvälisillä markkinoilla feikkiseuraajia saa helposti kymmeniä tuhansia alle viidellä eurolla. Jää siis mysteeriksi, minne 269 000 euroa on kadonnut.
Itse tapahtuman järjestämisessäkin on omat kysymysmerkkinsä. 30 000 euroa cateringeihin? Tuolla hinnalla koko tuotanto-, roudaus-, kuljettaja- ja apuritiimi perheineen söisi Ravintola Savoy:ssa monta kertaa. Miksi täysvarusteltuun yökerhoon tarvitaan 150 000 eurolla ALV0% lavatekniikkaa? Missä lavatekniikka on nyt? Miten pienten tapahtumien kertasomistukseen saa palamaan 30 000 euroa? Miten turvapalveluihin saa palamaan 150 000 euroa, kun järkkäreitä saa 25 eurolla tunti? 375 järjestyksenvalvojaan? Eipä näkynyt.
Ulkoilmatapahtumien markkinointi ja järjestäminen – 70 000 euroa? Tapahtumat olivat pienimuotoisia ja sellaisia, joita täällä Helsingissä nyt järjestetään ruohonjuuritasolla lähes joka viikonloppu ilman suuria budjetteja. Markkinointia ei näkynyt oikein missään. No, yksi paperilappunen oli, johon oli kirjoitettu tussilla illan aikataulu. Kallis taideteos.
Summa summarum; rahaa on siis kadoksissa ainakin n. 430 000 euron edestä. Koska kyseessä on julkista tukea, jossa monen hankinnan rajat ylittävät 30 000 euron rajapyykin, pitäisi käsittääkseni hankkeen hankinnat kilpailuttaa. Onko näin tehty? Voima-lehden mukaan näyttää siltä, että hankintoja on lainvastaisesti pilkottu. Missä on dokumentointi, johon oli haettu 10 000 euroa rahaa?
Ainoa dokumentointi, joka julkisuuteen asti on levinnyt, on MTV:n tyhjänpäiväinen parin sivun nollaraportti — tästäkö maksettiin 10 000 euroa julkista tukea? MTV kehuskelee tuhansilla kävijöillä ulkoilmatapahtumissa. Jää täysin pimentoon, mistä ovat tällaiset luvut keksineet, eivätkä ne saa tukea tapahtumissa käyneiltä. Samalla väitetään mainoksilla saavutetun satoja miljoonia kotitalouksia. Miten nämä on laskettu? Ilmeisesti on vain laskettu kotitalouksien määriä kohdemaissa, joissa on nuoria. Tai jotain. Informaatiomuotoilija Juuso Koponen arvioi Facebookissa, että koko Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikan väestöpohjassa on yhteensä ehkä juuri se 169 miljoonaa 16-28 -vuotiasta yhteensä, jotka MTV väittää tapahtumalla tavoittaneensa. Aika paksua.
Olen sitä mieltä, että tapahtuman järjestäjien hakiessa julkista tukea on menetelty selvästi petoksellisesti, ja että Helsingin kaupungin, Opetusministeriön ja Työ- ja Elinkeinoministeriön tulisi saattaa asia poliisitutkinnan kohteeksi. Tämä ei ole normaalia liiketoiminnan riskiä, koska kaupunki, OKM ja TEM eivät tässä ole tehneet liiketoimintaa vaan myöntäneet tietyin kriteerein julkista tukea, jota on haettu tietyin perustein.Nyt näyttää pahalta.
Päivitys: Kaupunginhallituksen jäsenen mukaan kaupungilta laskutettiin 70 000 euroa budjetoitua vähemmän. Kaupunginhallitukselle annettu selvitys lisäätään kun saan sen.
Lisäys: julkistan nyt samalla olevani ehdolla eduskuntaan keväällä 2015. Helsingin Vihreiden yleiskokous asetti minut ehdolle yhdessä Pekka Haaviston ja Tuomas Rantasen kanssa 10. joulukuuta.
Varhaisempi analyysi kuluista ja aikaansaannoksista: http://nalleosterman.blogspot.fi/2014/09/mtv-push-huikea-investointi-vai.html
Lisäksi: http://fifi.voima.fi/artikkeli/2014/marraskuu/850-000-euroa-eika-siina-viela-kaikki
Tuon ”MTV:n tyhjänpäiväisen parin sivun nollaraportin” kävijämäärät taitavat olla Pink Eminencen käsialaa:
http://pinkeminence.fi/12-9-paattynyt-mtv-push-helsinki-on-kansainvalinen-markkinointiponnistus-helsingin-esille-tuomiseksi/
Esimerkiksi Block Partyjen kävijämäärä oli tiedottajan mukaan ”järjestysmiesten arvio”. Kaverini mukaan, joka työskenteli koko päivän kyseisissä pippaloissa, luku oli n. 40 ihmistä.
Huomatkaa ero kritiikissä: vihreälle tämä on esimerkki siitä että yhteiskunta osallistuu liiketoimintaan, Voimalle esimerkki yksityisen vedätyksestä.
Niin, Voiman prioriteetit ovat välillä outoja. Tässähän se varsinainen kunnallispoliittinen ongelma ei ole tyhjästä laskuttava jättiyritys, maailma on täynnä niitä. Varsinainen ongelma on epäpätevä ostoprosessi.
Olisko niin, että Voiman puolella jaksetaan yllättyä siitä, miten yksityisellä puolella osataan ajaa omia intressejä?
Kuten Tamminen selittää, nyt on kyse siitä, miten ollaan huonoilla kriteereillä ostettu kallista mediatilaa feikkitapahtumalle. Samalla rahasummalla olisi ollut mahdollista tukea Helsingissä jo pyöriviä, kansainvälistä yleisöä houkuttelevia kulttuuriilmiöitä. Mediabrändeistä, olympialaisista ja guggenheimeista innostuvat kaikenikäiset setäihmiset, jotka eivät ymmärrä kulttuuripolitiikkasta mitään.
Fiksulla kulttuuripolitiikalla voitaisiin korvata kalliimmat ja epävarmimmat mediasatsaukset kotitekoisella sisältömarkkinoinnilla, joka vielä työllistäisi paikallisia kulttuuri-ihmisiä. Eli heitä, jotka pienellä työrauhalla tekisivät Flowsta pohjoismaalaisen ilmiön tai julkaisisivat uusia Daruden Sandstormeja tai Nightwishejä.
Ei ole olemassa opetusministeriötä, on opetus – ja kulttuuriministriö josta käytetään lyhennettä OKM eikä OPM
Kiitos korjauksesta; OPM on jatkanut eloaan sanastossani sen jälkeen kun se muutettiin.
Tottakai artistien palkkoihin on mennyt rahaa. Ei Charli XCX (tai kukaan muu illan artisteista) ole tullut Helsinkiin 200e:n palkalla, kyse on ainakin pääesiintyjän kohdalla kaksi numeroa isommasta summasta. Myöskään työpajojen vetäjät tuskin tekisivät yhtä työpajaa 200e:n palkalla, huomioonottaen että sellaisen järjestämiseen vaaditaan paljon suunnittelutyötä ja mahdollisia työskentelyyn tarvittavia materiaalejakin. Palkkoihin käytetty summa on varmaan ainoita oikeasti realistisia tapahtumassa käytettyjä rahamääriä.
Artistien palkat on eri sunmasta kuin henkilökunnan palkat. Artistien palkkaa en ole missään vaiheessa kyseenalaistanut.
Vyyhdin purkamisen voi aloittaa esimerkiksi omasta pesästä. Oskala ja Perälä äänestivät tämän fiaskon puolesta. (Samat herrat myös Palmian pilkkomisen puuhamiehiä.)
Tietysti voi sanoa, että kun tällaisia kynnysrahoja (lue: lahjus-) maksetaan, on tarkoitus saada myös jotain takaisin. Nyt kun ei saatu, näyttää ihan erilaiselta, kuin jos olisi saatu. Onnistuttuessa olisi voitu puhua ihan oikeasti kannattavasta sijoituksesta, eikä silloin olisi tarvinnut harmitella hukkasijoitusta.
Palmian pilkkominen oli ihan EU-direktiiveistä kiinni, ja pilkkominen oli Vihreiden kompromissi Kokoomuksen yhtiöittämisen ja Demarien ei-tehdä-mitään:n välillä. Tästä tulisi Vihreitä kiittää ne, jotka vastustivat yhtiöittämistä.
Ja kyllä, jos tässä oltaisiin ostettu jotain muuta kuin MTV Push, mutta jotain samoja tarkoitusperiä vastaavaa ja jos homma olisi mennyt hienosti, niin ei olisi tarvinnut harmitella hukkasijoitusta. Pajusen ja kaupunkimarkkinoinnin projektihan tämä vissiin loppuen lopuksi olo.
Täytyy nyt sen verran korjata, että nuo kaupunkilegendaksi nousseet summat ovat peräisin vanhasta alustavasta kustannusarviosta Senaatintorille ja sen ympäristöön järjestettävästä jättitapahtumasta, joka rakentamisineen olisi mm. pakottanut useamman viikon 24/7 -vartiointiin koko alueella. Siis budjetointia varten tehdystä suuntaa-antavasta laskelmasta siitä, mitä Senaatintorin megatapahtumat maksaisivat, jos ne ideoiden mukaisesti toteutettaisiin. Epäilen, että arvion yhtenä tarkoituksena on ollut palauttaa käsienheiluttelijat takaisin maan pinnalle.
Tuosta konsertti-ideasta on käsittääkseni saman tien luovuttu juuri siksi, että se olisi tullut niin kalliiksi.
Summilla ei siis ole mitään tekemistä toteutuneen Pushin kanssa. (Jota en toki puolusta, oikaisen vaan isohkon väärinkäsityksen siitä, että joku taho olisi oikeasti laskuttanut noita summia niistä naurettavista hipoista.)
Kaupunginhallituksen mukaan Push:in järjestäjätaho laskutti vain 70 000 euroa budjetoitua vähemmän. Se ei mitenkään selitä näitä summia kokonaisuutena.
Tarkoitin, että se PUSH-budjetti ei ollut tuo esillä ollut. Siis se, jossa jv-kulut olivat 130.000 ja lavatekniikka 150.000 euroa. Se on eri tapahtuman budjettilaskelma, sellaisen, jota ei koskaan tehty.