Skip to content

VR 150 vuotta — mokattiinko matkalla?

Eilen Vallilan makasiineillekokoontui n. 500 henkea VR- johdon, virkamiesten ja poliitikkojen kermasta juotettavaksi ja ruokittavaksi okytyyliin VR Yhtyma Oy:n piikkiin. Paikalle oli tilattu tryffelia tarjoilevat huippuravintolat ja kalleinta showtekniikkaa mitä rahalla Suomesta saa. Presidentti Sauli Niinisto vaimoineen saapui siunaamaan bakkanaalit.

Resiina
Kuva: VR 150 vuotta vr150.fi

Eilen Vallilan makasiineille kokoontui n. 500 henkeä VR- johdon, virkamiesten ja poliitikkojen kermasta juotettavaksi ja ruokittavaksi ökytyyliin VR Yhtymä Oy:n piikkiin. Paikalle oli tilattu tryffeliä tarjoilevat huippuravintolat ja kalleinta showtekniikkaa mitä rahalla Suomesta saa. Presidentti Sauli Niinistö vaimoineen saapui siunaamaan tilaisuuden.

Puheita pidettiin siitä, miten VRn “kehitys 1860-luvulta on ollut huimaa” ja että asiakastyytyväisyyden kehittäminen on tärkeää. Silti monet voivat perustellusti olla sitä mieltä, että vuoden 1995 yhtiöittämisen jälkeen palvelun taso – vähintään suhteessa hintaan – on heikentynyt. Jokatalviseksi muodostuneeseen junafarssiin ei olla osattu puuttua ja se jatkuu pikkuhiljaa kesiin. VR:n mainetta varjostavat väitteet yksityishenkilöiden ja työntekijöidensä seurannasta sekä tietosuojarikoksista, jotka johtivat pitkälti vuotosivu VRLeaks:in julkisuuden myötä poliisitutkintaan. Julkisuudessa esitetyt selitykset eivät välttämättä kerro totuutta. VR:lle saisi käydä Finnairit.

Jos ihmetellään sitä, miksi VR:n lippujen hinnat nousevat ilman ilmeistä syytä, kannattaa sitä etsiä juuri tästä tehtävän määritelmästä; jos organisaation tavoitteena on tuottaa kohtuuhintaista palvelua infrastruktuurin ylläpitämiseksi, johtaa se lähtökohdiltaan täysin erilaiseen toimintaan kuin tavoite voiton tuottamisesta valtiolle. Kuka ihme keksi muuntaa voittoa tavoittelemattoman palvelun lyhyen aikavälin voittoa tavoittelevaksi yhtiöksi ja sitäpaitsi antaa sille monopoliaseman matkustajaliikenteessä? Sehän on kaksin kerroin huonompi vaihtoehto kuin valtion laitos tai vapaat rataliikennemarkkinat. Se johtaa älyttömiin hintoihin ja palveluiden alasajoon, joita ei toisaalta hillitse mitkään periaatteet eikä kukaan voi tarjota edullisempaa vaihtoehtoa. Tuotto valtiolle on silti mitätöntä.

Lisäys: Otso Kivekäs kirjoittaa 19.3. Laitos-lehdessä VR:n johdon kannusteista, jotka matemaattisesti ohjaavat johdon nostamaan lippuhintoja, myymään asemarakennukset ja romuttamaan junat.

Valtion palveluiden yhtiöittäminen on ollut aikakautemme muoti-ilmiö, johon on usein ryhdytty vailla kunnon ymmärrystä sen kokonaisvaikutuksesta tarjottuihin palveluihin. Vuoteen 1995 silloinen VR eli Valtionrautatiet oli Suomen valtion laitos, jonka tarkoitus oli tarjota kansalaisille palvelua junien ja liityntäkuljetusten muodossa. Tällöin sitä koski perustuslaissa määritelty viranomaistoiminnan julkisuusperiaate, joka pyrkii takaamaan hallinnon avoimuuden.

Vaikka 1995 osakeyhtiöksi muutettu VR Yhtymä Oy on valtion omistuksessa, sitä ei enää lain näkökulmasta kosketa julkisuusperiaatteet vaan ainoastaan muodollinen sääntö omistajan tiedottamisesta (tässä tapauksessa liikenne- ja viestintäministeriön). Tämä tarkoittaa mm. sitä, että lehdistölle, kansalaisille tai huolestuneille poliitikoillekaan ei enää tarvitse luovuttaa tietoja yhtiön rakenteesta, rahavirroista tai sen liikennöimien linjojen kannattavuudesta. Käytännössä se tarkoittaa, että valtionyhtiössä voidaan perseillä ja hyväveljeillä miten paljon lystää kunhan kestitetään kaikkia liikaa tietäviä osapuolia ja virkamiehiä tarpeeksi usein, ja toivotaan, ettei kukaan vuoda tietoja lehdistölle. Vuotamisesta tulee ainoa tapa saada valtion palvelusta tietoa.

Kun perjantaina istun pituudestaan huolimatta ääriään myöten täynnä olevassa R-junassa Helsingistä Tampereelle matkalla Vihreiden Nuorten tilaisuuteen, en voi kuin olettaa, että InterCity-liikenne on siirtynyt lähijuniin. Näissä R-vuoroissa oli ennen omaa tilaa. Lähijunamatka Tampereelle maksaa nykyään lähes saman verran kuin IC-matka ennen lippu-uudistusta, mutta nyt minulla ei ole ravintolavaunua eikä virtapistoketta kannettavalle. Minulle VR:n lippu-uudistus tarkoitti ainoastaan merkittävää hinta-laatu -suhteen heikentymistä, joka sitäpaitsi rajoittaa minun matkailuani Suomessa.

Itse uskon periaatetasolla Suomen hyötyvän enemmän kohtuuhintaisen rataliikenneverkon luomasta infrastruktuurista ja liikkuvuudesta kuin mitä VR Yhtymän keräämät pari miljoonaa hyödyttävät verovaroissa. Joko rehellisesti muutetaan VR valtion laitokseksi, jotta sitä voitaisiin demokratian periaatteiden mukaisesti valvoa, tai sitten aidosti vapautetaan raideverkon matkustajaliikenne kaikille halukkaille toimijoille eikä jarruteta sitä hyväveliverkostoja hyödyttävillä kilpailun säännöstelyillä. Kohtuuhintaisia junalippuja emme ainakaan saa monopoliyritykseltä, joka järjestää miljoonabileitä vastaaville virkamiehille ja yhteiskunnan kermalle.

Published inpolitiikka

10 Comments

  1. Viimeinen kappale tiivistää kaiken oleellisen siitä, mikä nykyisessä VR:n asemassa on vialla ja mitä sille pitäisi tehdä. Nykytila on tolkuton eikä voi koskaan toimi: pitäisi valita jompi kumpi vaihtoehto ja edetä siihen.

    Tavallaan tuon voi nähdä surkeana kompromissina oikeiston ja vasmemiston välillä: tehdään yhtiö, mutta ei kilpailua. Saadaan valtiontoiminnnan ja markkinatalouden huonot puolet yhdessä paketissa, mutta ei kummankaan hyviä.

    Laajemmin, täsmälleen sama ongelma on jokaikisellä muullakin valtionyhtiöllä. Ne pitäisi joko muuttaa takaisin liikelaitoksiksi, tai erottaa infra valtiolle ja yksityistää lopputoiminta. Valtionyhtiö on yksinkertaisestä järjetön konsepti.

  2. Muuten samaa mieltä, mutta kyllä myös valtionyritys saa järjestää 150-vuotisjuhlat. Näyttävätkin.

  3. Repa Repa

    Tossa huonossa tuloksessa voi just olla valtionfirman peruja. Voi olla, että Suomen kokosen maan rataverkoston pyörittämiseen ei tarvita 12000 pysyvää työntekijää ja ties kuinka paljon ulkopuolisia päälle, mutta siitäkös haloo syntyy, jos VR alkaa irtisanomaan.

    Paskat junat selittynee ainakin osittain kilpailutuspakolla. Ottaen muuten huomioon junien hinnat ja toiminnan pyörittämiseen tarvittavan henkilöstömäärän, voipi olla, ettei Suomen radoille ole VR:n ulkopuolelta niin hirveä tunku…

    • Clepe Clepe

      Pitäisi perustaa erillinen kalustoyhtiö, joka helpottaisi kilpailevien yhtiöiden saantia markkinoille. Ja tämähän pitäisi tehdä ennen kuin vr ehtii romuttaa vanhan kaluston.

  4. Mikko Laaksonen Mikko Laaksonen

    Lilja, tiedoksi seuraava:

    Onnibus-asiassa kävi ilmi, että nykyisin VR:n matkustajista 70% ajaa 50% alennuksella.

    Tämä tarkoittaa sitä, että peruslipunhinta voitaisiin ongelmitta alentaa noin opiskeliljalipun nykytasoon. Ruuhkaisimmista vuoroista voitaisiin periä lisähintaa.

    Nykyisin nuo 70% * 50% tuottavat yli 50% lipputuloista (35 yksikköä) ja täysihintaiset vain 30 yksikköä.
    Hinnanalennus johtaisi epäilemättä siihen, että normaalihintaisella lipulla matkustavien määrä nousisi radikaalisti.

    Järjestelmään voitaisiin vallan hyvin sisällyttää esim tasoa 20% oleva opiskelija- ja eläkeläisalennus.

    • komm komm

      “Nykyisin nuo 70% * 50% tuottavat yli 50% lipputuloista (35 yksikköä) ja täysihintaiset vain 30 yksikköä.”

      Ei pidä paikkaansa. On VR:llä muillakin hinnoilla matkaavia kuin täyttä hintaa tai puolta hintaa maksavia. Ainakin osa työnantajista on sopinut VR:n kanssa työnantajan maksamista matkoista omat alennusprosenttinsa. Sitten löytyy sarjalippuja yms. ihan tavallisille ihmisillekin jne.

      Täyttä perushintaa maksavia on tosiaan varmaan aika harva. Perushinta on niin kallis, että ellei ole alennuksiin oikeutettu, niin kulkuneuvoksi valikoituu herkästi oma auto.

  5. Kauno Jalonen Kauno Jalonen

    Olen ollut runsaat 20 vuotta eläkkeellä veturinkuljettajan virasta. Mitään myönteistä en ole havainnut tapahtuneen matkustettaessa Porista tai Raumalta Suomeen. Samat veturit, samat vaunut — nyt tosin 20 vuotta nuhruisempina; kehitys on taahtunut täällä läntisessä Suomessa. Suureen juhlaan en löydä syytä.

  6. Kirsti-täti Kirsti-täti

    Eikös hallituksessa ole omistajaohjauksesta huolehtiva ministerikin? Jota tosin näyttää huolestuttavan Venäjän sisäiset asiat enemmän kuin valtiofirmojen toiminta ja sen kytkökset esim. liikennepolitiikkaan -> ilmastopolitiikkaan. Tuntuu, että VR:n johdossa istuu Finnairin ja Autoliiton bulvaaneja, jotka kilpailevat siitä, kuka joutuu hautaamaan raadon sitten kun VR on saatu hengiltä. Mitään vihreiden alkuperäiseen agendaan liittyvää asiaan ei liitykään…

Vastaa