Skip to content

Helsinkiin mahtuu joko lisää asuntoja tai lisää autoja – ei molempia.

Yhteiskirjoitus

Hiljattain julkaistiin kaupunkisuunnittelukirjanen ”Seuraavat 400 000 helsinkiläistä”. Otso Kivekkään, Osmo Soininvaaran, Mikko Särelän ja Mari Holopaisen kirjoituskokoelman on Lilja taittanut pamfletiksi, jonka voi lukea ilmaiseksi tai ostaa Soininvaaran blogista. Fyysiset kirjakappaleet tulevat myyntiin ensi viikolla viiden euron hintaan. Sähkökirjan tuotosta menee osa Liljan vaalikampanjaan.

Seuraavat 400 000 helsinkiläistä, Otso Kivekäs, Mikko Särelä, Osmo Soininvaara ja Mari Holopainen

Aihe on tärkeä, sillä Helsinki on kasvava kaupunki parhaimmilaan keskinkertaisilla julkisilla yhteyksillä, surkealla tiheydellä ja täysin tahallisella asuntopulalla. Koska rakentamisen tiheys estetään maaseudulle tarkoitetuilla rakennusnormeilla, paikalliset palvelut ja toimiva joukkoliikenne jäävät haaveiksi.

Suomen maanviljelytalouden alasajo sijoittui ajallisesti sotaa seuraaviin vuosikymmeniin. Maaltamuuttoliikkeen ensimmäisille aalloille rakennettiin Helsinkiin vaihtelevantasoisia lähiöita.

Jos rakennustapoihin ei tule nopeasti muutosta, merkittävä osa Helsingin asukkaista tulee viettämään suuren osan hereilläoloajastaan ruuhkissa. Tämä koskee kaikkia kaupunkilaisia, joilla ei satu olemaan varaa kantakaupunkiasumisen tulevaan Manhattan-hintaluokkaan. Teidät siirretään asumaan Kehä III:n tienoille. Kokoomuksen ja SDP:n autopolitiikka ajaa meidät umpikujaan ja ulos kaupungista. Lisäys: Helsingin Sanomat kirjoitti tästä 20.10.2012.

Helsingin työssäkäyntialue on jo yhtä suuri kuin kahdeksan miljoonan asukkaan Lontoo. Liikkumisen ajankäyttö on ennusteiden mukaan muuttumassa Amerikan kauheimpien leikkimökkiesikaupunkien suuntaan. Tuntejä kestävät päivittäiset työmatkat ovat pian todellisuutta monelle Kehä III: ulkopuolella asuvile.

Uusien asuntojen käsittämättömät hinnat johtuvat useasta osatekijästä, joista yksi on maaseudulta tullut autoilulähtöinen asuntorakentamispolitiikka. Jätkäsaaren uusien asuntojen hinnasta maksat 400 euroa per neliömetri pelkästään pakkorakennettuihin parkkipaikkoihin, vaikket itse omistaisi autoa lainkaan. Yhden autopaikan rakentaminen maksaa 40 000 euroa, mutta se myydään 15 000 eurolla. Sinun rahoillasi siis kustannetaan muiden henkilöautoilu kantakaupungissa! Tämä valuu tietenkin myös vuokra-asuntojen hintaan.

Epätiheän rakentamisen seurauksena Uudenmaan vanhat kulttuurimaisemat ja metsät korvataan Helsingin esikaupungeiksi rakennetuilla lähiösaarekkeilla, joista ei pääse pois kuin autolla. Kaikille näille autoille täytyy rakentaa ajoväylät, joiden risteykset vievät saman verran tonttitilaa kuin koko Kamppi.

Kuten Tiede-lehden kolumnisti Marko Hamilo kirja-arvostellussaan toteaakin, voisi kuvitella että ne, jotka välittävät luonnonläheisestä asumisesta olisivat äänekkäimpiä kaupunkirakentamisen kysynnän tyydyttämisen puolestapuhujia. Toimivaan kaupunkiin kuuluu ns. ekosysteemipalveluita, koska ne ovat tärkeitä ihmisten terveydelle.

Jos Helsinki olisi rakennettu Alppilan ja Harjun (byrokraatiksi Alppiharjun peruspiirin) tehokkuudella, niin Helsingin rakennettu neliömäärä mahtuisi kuvassa olevan rajan sisään

Jos Helsinki olisi rakennettu Alppilan ja Harjun neliötehokkuudella, Helsingin kaikki rakennettu neliömäärä mahtuisi rajatun alueen sisään. Karttataikurina Teemu Pyyluoma.

Nykypolitiikka synnyttää verorahojen mustan aukon jatkuvasti kasvavan yksityisautoilun infran takaamiseksi. Tämä vaikuttaa tietenkin yhteiskunnan kykyyn pitää huolta kansalaisistaan ja siirtää palvelut kauas kotoa. Pitkät etäisyydet myös edesauttavat nuorten ja vanhusten syrjäytymistä ja lisää eriarvoisuutta. Ei siis rakenneta uutta Espoota vaan kaikille hyvä Helsinki.

Thomas Nybergh on IT-alan kulttuurituotannon opiskeluun vaihtanut metsikköghettoihin väsynyt kaupunkilainen ja Liljan kampanjapäällikkö.

Lilja Tamminen on ehdolla Helsingin kaupunginvaltuustoon lokakuussa 2012

Published inpolitiikka

6 Comments

  1. Toivottavasti aletaan arvostaa Helsingin maata sen verran että ajettaisiin pysäköinti maan alle.

    ”Maanalaiset pysäköintipaikat poistavat pysäköinnin haitat, mutta ne maksavat paljon, olosuhteista riippuen 20 000 – 70 000 euroa. Todellisuudessa maanpäällinen paikka on vielä kalliimpi, kun lasketaan mukaan menetetyn rakennusoikeuden arvo.” http://www.soininvaara.fi/2012/08/31/pysakointi/

  2. Raimo Dahl Raimo Dahl

    Jäin miettimään tuota tehokkuus karttaa, käsitinkö nyt oikein, että olisi pitänyt/pitäisi pyrkiä rakentamaan Helsinki yhtä tehokkaasti kuin Alppila/Harju? Itse en käytä ruuhkissa seisomiseen yhtään aikaa, ellei sitten lasketa sitä aikaa joka kuluu seistessä liikennevaloissa kun autoilijat eivät päästä suojatielle fillarilla.

  3. JJ JJ

    ” Sinun rahoillasi siis kustannetaan muiden henkilöautoilu kantakaupungissa! Tämä valuu tietenkin myös vuokra-asuntojen hintaan.”

    kyllä joukkoliikennelippuihinkin menee muiden rahoja että eiköhän anneta molempien kulkuneuvojen olla voida hyvin, pyörätiet on kalleimmat tiet per käyttökilometri, joukkoliikenne lipuissa on tukia ainakin tuplat

    tuo google kartta kuva on kyllä hyvä, olen aina sanonut helsinkiä niemenkärjeksi, ja pitänyt itää vähän sellaisena kalliina satelliittina, mutta kaikki ei voi asua kävelymatkan päässä citystä

Vastaa