Skip to content

Soteuudistus sai uuden alun, mutta jostain täytyy joustaa

Eduskunnan perustuslakivaliokunta päätti tänään, että kuntien erityisterveydenhoidon vastuiden yms. uudelleenjärjestelypaketti eli “sote-uudistus” lykätään ensi eduskunnan vastuulle. Perustuslakivaliokunta katsoi, että uudistuksessa oli ristiriitoja perustuslaissa säädetyn kuntien itsehallinnon kanssa. Asiasta uutisoi ensin Helsingin Sanomat.

Sote-uudistuksesta tuli kävelevä Frankensteinin hirviö kun kuntauudistus, jonka varaan käytännössä sote-uudistus rakentui, ei toteutunut tarkoituksenmukaisesti. Nyt meillä on aidosti parempi pohja valmistella uusi sote-uudistus ensi eduskuntakaudella.

Ikävä asia täytyy sanoa ääneen: meillä on aidosti vain seuraavat vaihtoehdot:

  1. Maaseudun pienet kunnat yhdistyvät ja poistavat päällekkäistä kuntatason hallintoaan, ja järjestävät sen jälkeen itsenäisesti sosiaali- ja terveyspalvelut
  2. Maaseudun pienet kunnat muodostavat monimutkaisia kuntayhtymiä sote-palveluiden järjestämiseen, ja kulut vain lisääntyvät, eikä kukaan voita
  3. Valtio muuttaa lainsäädäntöä niin, että syrjäseutujen kunnat ovat vapautettuja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisvastuusta ja keskittyvät kunnallistekniikan ylläpitoon.  Ambulanssi ei kulje Pudasjärveen.
  4. Kunnat rikkovat lakia ja sote-palvelut toimivat eri alueilla miten sattuu. Syntyy “villi koillinen”.
Published inpolitiikka

One Comment

  1. Tästä puuttuu vaihtoehto numero 5, jota useat asiantuntijat suosittelevat:

    5. Perustetaan Suomeen maakuntahallinto, joka valitaan demokraattisilla vaaleilla, joka ottaa hoidettavakseen monet nykyisten kuntayhtymien tehtävät, ja joka myös takaa palveluiden oikeudenmukaisen rahoituksen.

    Itse (ja edustamani taustaorganisaatio) kannatan tätä viimeisintä. Tässä mallissa ei viedä kaikkea terveydenhuoltoa eikä etenkään lähisosiaalityötä pois kunnilta, vaan pelkästään raskaat erikoistehtävät, joita kunta ei kykene hoitamaan.

Vastaa