”Sähkömopedeja, joissa on erillinen ohjaustanko, ei kuljeteta busseissa, raitiovaunuissa eikä metrossa, koska ne eivät mahdu pyörätuoleille varattuun tilaan liikennevälineissä.”
Näin lausuu HSL:n esteettömyysohje, joka on hämmentänyt ohjaustangollisella sähköpyörätuoleilla liikkuvia matkustajia. HSL:n linjauksen myötä heitä ei nimittäin enää oteta kyytiin, vaan vaaditaan poistumaan bussista ja raitiovaunusta. Tämä on erikoista siihen nähden, että invalidien käyttämät sähkömopedit ovat olleet ennen tervetulleita.
Asian otti kanssani puheeksi espoolainen vammaisasiain aktiivi Marko Hento, joka on ollut innokas esteettömyyssuunnittelun puolestapuhuja. Hänen verkostojensa mukaan nämä sähkömopot ovat raitiovaunuihin mahtuneet aivan hyvin, ja ovat kooltaan lähinnä verrattavissa isoihin lastenvaunuihin, joita usein näkee liikenteessä.
Lähdin siis selvittämään, mistä uusi sääntö oikein juontaa. Teknisesti esteitä ei tulisi olla, koska laitteet mahtuvat ainakin käytännössä, painorajojen ei uskoisi ylittyvän ja laitteessa on omat jarrut ja turvajärjestelmät.
Koska istun raitiovaunu- ja metroliikenteen tuottajaorganisaatio HKL:n johtokunnassa, tiedustelin HKL:n raitioliikenteen johtaja Pekka Sirviöltä asiaa, joka ryhtyi selvitystoimiin. Liikennepäällikkö Eija Tuomonen vahvisti, että kuljettajat noudattavat HSL:n ohjeistusta, ja että HKL:ssä on eletty uskossa, että laitteet ovat sallittuja. Lähestyin siis HSL:ää.
HSL:n liikennepalveluosaston johtaja Reijo Mäkinen ei osannut suoralta kädeltä kommentoida asiaa, mutta ohjasi insinöörille, jonka vastausta odottelen. HSL:n puolelta sen sijaan arvailtiin, että ohjeistus voisi liittyä bussien osalta rampin painorajaan, joka HSL:n omien tietojen mukaan on 300 kg. Sähköpyörätuolien painot liikkuvat siinä 130-150kg luokassa ja niiden pituus on 129 cm + 11 cm turvajalasta. Luulisi siis yhden tällaisen mahtuvan sekä bussin että matalalattiaratikan keskiosaan.
Oma arvaukseni on, että jostain yksittäisestä koko- tai painorajahaasteesta on johdettu kaikkeen kalustoon ohje, joka ei vastaa arkikokemusta. HKL:n puolella olemme asiasta lähinnä ihmeissämme. Odotan HSL:ltä selvitystä tähän hämmennykseen.
Ei kai Sirviö vielä ole ”raideliikennejohtaja”? Viekää nyt se organisaatiouudistus ensin loppuun asti.
Kiitos korjauksesta, muoto on tosiaan ”Raitioliikenteen johtaja” 🙂