Skip to content

HKL Johtokunta 12/2015: Metron automatisaatio toistaiseksi hyllyllä

HKL:n vuonna 2013 aloittanut johtokuntamme on joutunut tekemään strategista ohjausta metrohankkeessa, joka on poikennut merkittävästi virkamiesesityksistä. Yleensä kunnallisissa luottamiselimissä lähinnä kumileimataan virkamiesten esitykset. En kyseenalaista virkamiesten ammattitaitoa, vaan hahmotan asian niin, että virkamiehillä on kaupunginvaltuuston asettamat määrätyt tavoitteet ja he pyrkivät yleensä toimimaan näitä kohti, koska se on heidän työnsä. Oma vastuuni taas poliittisesti asetettuna luottamushenkilönä on määritellä niitä reunaehtoja, joissa tavoitetta kohti saa tai tulee pyrkiä. Teen siis harkintaa siitä, mikä on järkevää ja kohtuullista. Samalla tulee välillä tehtyä strategista ohjausta ohi virkamiestyön, joka poikkeaa merkittävästi normaalista poliittisesta luottamushenkilöiden toimintatavasta.

Käsillämme oli tänään kokouksessa esitys Helsingin metron uuden automatisaatioprojektin tulevaisuudesta.

Skenaario: Uusi automaatioprojektin suunnitelma

M100 ja M200-sarjat romutettaisiin ja korvattaisiin uusilla M300-sarjaisilla. Se vähentäisi huomattavasti automatisaation haasteita. M300 on suunniteltu automatisoitavaksi. Uusi automaatti otettaisiin käyttöön 2021 alussa.

  • M300 turvallisuussuunnittelu vastaa nykyvaatimuksia
  • M300 ei edellytä muutoksia ovilaitteisiin tai jarruihin
  • M300 ovat junina luotettavampia
  • M300 ovet samassa kohdassa; kapeammat laituriovet

Skenaarion ratkaisun takaisinmaksuaika olisi yli 20 vuotta. Ei siis aivan halpaakaan hupia.

Automaattiajojärjestelmät ovat kehittyneet sitten 2007 hankinnan. Uusin kehitys on metrojunien hajautettu äly, joka auttaa vikatilanteissa kun kommunikaatio ei pelaa. Tekniikan käytettävyys ja huollettavuus parempi.

Lisäksi HKL:ään on vuosien saatossa kertynyt kokemusta ja asiantuntemusta automatisaatiosta ja sen ostamisen haasteista. Lisäksi esim. turvallisuussertifioinnin ja turvallisuussuunnittelun työmääriä osataan nyt arvioida paremmin.

Ilman huomattavia toimia joukkoliikenteen paineiden helpottamiseksi, metrojärjestelmässä 2 minuutin vuoroväli tulisi tarpeelliseksi vuodesta 2020 lähtien.

Tehtiin vastaesitys:

”Johtokunta päättää kehottaa liikennelaitosta (HKL) valmistelemaan käydyn lähetekeskustelun perusteella metron automatisoinnin rinnalle kustannusvaikutuksiltaan vertailukelpoisen suunnitelman, jossa varaudutaan automaattimetron hankepäätöksen siirtämiseen myöhempään ajankohtaan. Suunnitelmassa tulee selvittää erityisesti, millä joukkoliikennejärjestelyillä voidaan lieventää mahdollisten ruuhkahuippujen matkustajapainetta etenkin Itä-Helsingin ja kantakaupungin välillä. Tässä yhteydessä tulee tutkia esimerkiksi poikittaisten raideyhteyksien vahvistamista ja toimenpiteitä, joilla saadaan parannettua metrosiltojen kantavuutta ja sen myötä uusien metrojen matkustajakapasiteettia. Espoon puolella olisi tutkittava esimerkiksi mahdollisuutta kääntöraiteen tekemiseen Matinkylän ja Finnoon väliin.

Johtokunta edellyttää myös, että HKL:n johto valmistelee kiirehtimisesityksen kaupunginvaltuustolle, missä valtuusto sitoutuu pikaisesti metroliikenteen tulevaa matkustajapainetta oleellisesti helpottavan Kruunuvuorensillan rakentamiseen.”

Minun virkamiehillekin julkilausumani arvioni on, että hankintapäätös automatisaatiosta näillä eväin lienee jäissä vähintään vuoteen 2018 asti, koska nykyinen poliittinen kokoonpano ei kannata uutta yritystä. Katsotaan sitten joskus 2020-luvulla kun vanhat metrojunat on ajettu loppuun ja integraatio kaluston kanssa on suoraviivaisempaa.

Tämän tueksi pyysin selvittämään myös, millaisia keinoja käsitellä metron ruuhkaista liikennettä voisi olla manuaaliajon reunaehdoissa, esim. kuljettajien reaaliaikaisella tiedolla muista junista ja aikataulupoikkeamasta. Tällä hetkellä metroa ajetaan niin, että lähdetään päätepysäkiltä ajoissa ja sitten ajellaan liikenteen mukaan.  Esim. Tokion metrossa pyritään sekuntien tarkkuuteen aikataulussa ja henkilökuntaa valmennetaan jatkuvasti siihen.

Infra 1 ja 2) Sähköbussien latauspisteet

Helsinkiin ja Espooseen tulee HSL:n toimesta 12 sähköbussia. Päätettiin näiden latausterminaalien toteutuksesta.

Infra 5) Hankesuunnitelma syväuraisista raideristyksistä

Jätettiin pöydälle kokouksen venymisen vuoksi.

 

 

Published inHKL

Be First to Comment

Vastaa