Skip to content

Länsimetron asemien tilanne

asema-urheilupuisto
Länsimetro Oy:stä liikkuu hyvin heikosti tietoa nyt ulospäin, mutta seuraava tieto on jaettu Espoon ja Helsingin konsernijaostoille, kaupunginhallituksille, valtuustojen puheenjohtajille, HSL:n hallitukselle ja HKL:n johtokunnalle. Asiasta ei tiettävästi ole viestitty julkisesti lainkaan. Olen itse Helsingin kaupungin liikennelaitoksen johtokunnan jäsen, eli poliittista johtoa.

Ennen asemien matkustajaliikennekäyttöä, HKL:n täytyy päästä tarkistamaan, että metroliikenteen ratatekniset turvalaitejärjestelmät opastimineen ja ilmaisimineen ovat kunnossa. HSL vuorostaan päättää matkustajaliikenteen aloittamisesta ja liityntäbussijärjestelmään siirtymisen ajankohdan.

asema-matinkylaLänsimetrossa on tehty koeajoja jo kauan, eli metrojunat kyllä liikkuvat. Metron käyttöönoton viivästyminen liittyy Länsimetro Oy:n rakennushankkeeseen ja sen valvontaan (tai siis valvomattomuuteen).

Jos jostakin tässä farssin keskellä pitää löytää hyvää, niin ainakin metroasemat lännessä ovat hienoja, suoranaisia arkkitehtonisia veistoksia.


Asemat järjestyksessä idästä länteen päin

Lauttasaari (ostoskeskus)

  • Rakentaminen valmis
  • Paloturvallisuusjärjestelmien ja muiden testaus kesken, yhteiskoekäyttö suunniteltu viikolle 2/2017 (pahasti myöhässä, liittyy ongelmiin entisen urakoitsijan kanssa)
  • Tarvitaan pelastuslaitoksen hyväksyntä turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

Koivusaari (aaveasema)

  • Rakentaminen valmis, työmaan entisöinti
  • Paloturvallisuusjärjestelmien ja muiden testaus kesken, yhteiskoekäyttö suunniteltu viikolle 50 (joulukuun puoliväli)
  • Tarvitaan pelastuslaitoksen hyväksyntä turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

Keilaniemi

  • Rakentaminen valmis (??)
  • Yhteiskoekäyttötestit on suunniteltu alkavan ensi viikolla (tai on jo aloitettu 9.11.)
  • Tarvitaan pelastuslaitoksen hyväksyntä turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

Aalto-yliopiston eli Otaniemen metroasema

  • Rakentaminen valmis
  • Aalto-yliopiston asema on läpäissyt yhteiskoekäyttötestit.
  • Odotellaan pelastuslaitoksen hyväksyntää turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle (paloharjoitus)
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

Tapiola

  • Rakentaminen valmis
  • Yhteiskoekäyttötestit on suunniteltu alkavan viikolla 47 (tai on jo aloitettu 9.11.?)
  • Tarvitaan pelastuslaitoksen hyväksyntä turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

Tässä kohtaa Länsimetron metrolinjaa on kääntöraide. Jos Lauttasaaren aseman yhteiskoekäyttötestit saataisiin tämän vuoden puolelle, metron liikennöinti Tapiolaan asti olisi mahdollista. Lauttasaaren asemasta vaikuttaa tulevan Länsimetron Tapiolaan asti vaamisen heikoin lenkki, joka saattaa johtaa Tapiolan linjan avaamisen lykkääntymisen Tammi-Helmikuun vaihteeseen. Länsimetro Oy ei ole vastannut tiedusteluihin siitä, milloin Tapiolan linjan avaaminen voisi olla mahdollista, joten HSL ei pysty tekemään liikennöintipäätöstä eikä HKL voi valmistella junien ajoa ja kuljettajatarvetta. Tätä se on kun pyhien kuntarajojen suojelun vuoksi pilkotaan metropolialueen joukkoliikenteen järjestäminen lukuisten haja-organisaatioiden välille. Kuin leikkisi rikkinäistä puhelinta, jossa vastausviive on lisäksi kolme viikkoa.


Urheilupuisto (Tapiolasta länteen)

  • Rakentaminen valmis
  • Yhteiskoekäytön aikataulu riippuu aiemmista asemista
  • Odotellaan pelastuslaitoksen hyväksyntää turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

Niittykumpu

  • Rakentaminen valmis
  • Järjestelmiä testataan. Yhteiskoekäytön aikataulu riippuu aiemmista asemista
  • Odotellaan pelastuslaitoksen hyväksyntää turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

Matinkylä

  • Rakentaminen valmis
  • Järjestelmiä testataan. Yhteiskoekäytön aikataulu riippuu aiemmista asemista
  • Odotellaan pelastuslaitoksen hyväksyntää turvallisuusjärjestelmien toimivuudelle
  • Rakennusvalvontaviranomaisten täytyy myös hyväksyä aseman käyttöönotto

 

Published inHKLpolitiikka

13 Comments

  1. Voisiko joku ehdottaa että Lauttasaaren kokeet tehtäisiin ensin, että päästäisiin aloittamaan liikennöinti ilman Koivusaaressa pysähtymistä? Aseman käyttö on muutenkin niin vähäistä että siitä johtuu aika vähän ongelmia. Saataisiin edes tynkämetron tynkäversio kulkemaan…

    • Koivusaaren asemasta tulee tosiaan aaveasema niin kauan kuin Koivusaaren asuinaluetta ei rakenneta, todennäköisesti siellä asuisi ketään vasta joskus 2020-luvun alussa. Aikoinaan yritin estää asemaluolan valmiiksi rakentamisen ennen tuota, koska siinä pysähtyminen hidastaa koko metrolinjaa jopa 2 minuuttia joka vuorolla ja aseman ylläpito on kallista, mutta Lauttasaarelaiset olivat äänekkäitä.

      Lauttasaaren aseman tilanteesta tiedustelen tänään HKL:n kokouksessa.

      • Martti Martti

        Melkoista p****puhetta jälleen vihreiden edustajalta. Katsoppa nyt tarkemmin millaisia lausuntoja esim. Lauttasaari-seura on antanut koivusaaren aseman toteuttamisesta. Vihreiden johtama kaupunkisuunnittelulautakunta se on joka koivusaaren rakentamista on ajanut kuin käärmettä pyssyyn ja sen edistämiseksi on koivusaaren asemakin haluttu väen väkisin toteuttaa. Nyt kun homma on mennyt pahemman kerran pieleen sekä metron että koivusaaren rakentamisen aikataulujen kanssa, on tietenkin mukavampaa vierittää vastuuta muille.

          • Koivusaaren rakentaminen on sinänsä hyvä juttu, mutta se kaatui liikennesuunnittelijoiden vaatimukseen eritasoristeyksestä eli suuresta moottoritieliittymästä, joka söisi lähes puolet saaren rakennettavasta pinta-alasta. Koivusaaren asuinalue on siis pakko toteuttaa niin, että se käyttää sitä nykyistä liittymää, josta nytkin Koivusaareen ajetaan venesatamaan. Siinä on tiekin jo olemassa, mutta se on tällä hetkellä sorainen huoltotie/kevyen liikenteen väylä.

        • Martti kirjoitti:

          ”Vihreiden johtama kaupunkisuunnittelulautakunta se on joka koivusaaren rakentamista on ajanut kuin käärmettä pyssyyn”

          Kaupunkisuunnittelulautakuntaa johtaa Risto Rautava (kok). Kokoomuksella on lautakunnassa 3 edustajaa, vihreillä ja SDP:llä 2. Yksi paikka löytyy vasemmistoliitolta ja PS:ltä.

          Vihreät eivät johda kaupunkisuunnittelulautakuntaa.

  2. Katajaharju Katajaharju

    Kyllä Koivusaaren asemalle löytyy käyttäjiä. M.m kaikki jolta bussiyhteydet viedään Katajaharjusta !
    En ymmärrä miksi nykyiset asukkaat unehdetaan täysin !

    • Eihän kyse ole siitä, että asukkaat unohdettaisiin. Koivusaaren aseman kohdalla ei yksinkertaisesti asu tarpeeksi asukkaita, että asemassa olisi taloudellisesti mitään järkeä. Metroasema vaatii n. 25 000 – 50 000 asemakohtaista asukasta tai työpaikkaa. Koivusaaressa mitään sellaista ei määrää ei ole; maksimi käyttäjäpotentiaali on n. 2 000.

      • Katajaharju Katajaharju

        Eli haluat/halusit että Koivusaaren asemaa ei oteta käyttöön ollenkaan ennen kuin Koivusaari on rakennettu valmiiksi ? Miten ajattelit että julkinen liikenne hoidetaan Katajaharjussa ? Bussi ”Lauttikseen” metroasemalle ? Silloin kaikki siirtyisivät käyttämään omia autoja. Jo nyt julkinen ei toimi Katajaharjusta ja asia ei parane jos Koivusaaren metro asema jää avaamatta, jos ei sitten pidettäisi 20 bussia niin kuin moni on ehdottanut. Ei nykyistä 20 joka ajaa vain ruuhka aikoina vaan alkuperäistä linjaa. Aika poikoilevaa on vihreiden liikennesuunnittelu…

      • Hopeakettu Hopeakettu

        Kommentoin jo aikanaan aiheesta, mutta vielä kerran tiedoksi sinulle, että Katajaharjun ja Myllykallion alueella asuu lähes 7000 ihmistä, joista merkittävä osa, varmasti paljon useampi kuin virheellisen arviosi 2000 ihmistä, on potentiaalisia Koivusaaren metroaseman käyttäjiä. Länsimetro itsekin kertoo aseman päivittäisten käyttäjien määräksi 8000, siis jo ennen Koivusaaren asuinalueen rakentamista. Asemalle voi tulla kätevästi kävellen tai fillarilla, ja jälkimmäisiä varten on järjestetty huomattavia määriä pysäköintitilaa aseman viereen. Autoille liityntäpysäköintitilaa ei ole (vielä), mutta silti varmastikin myös autolla saavutaan asemalle, kun se otetaan käyttöön. Otitko myöskään huomioon, että ensimmäisenä Helsingin puoleisena asemana liityntäliikennettä tullee myös Espoosta? Voisit yrittää pysyä faktoissa mieluummin kuin mielivaltaisessa disinformaatiossa.

  3. Petteri Petteri

    Kiitos kirjoituksestasi ja tiedoista! Tuntuu, että tässä oli selvimmät tiedot joita on myöhästymisestä saatu. Miksei Länsimetron asioista ole tietoa paremmin saatavilla? Kokkisen kuuluisi olla kyllä asioista parhaiten selvillä työnsä puolesta, eikö hänen kuuluisi tiedottaa asioista?

  4. Leo Leo

    Moikka,

    Mitä ihan tarkalleen tarkoitat tuolla aaveasemalla? Ettei käyttäjiä ole tarpeeksi/kovin paljoa, vai että metro ei tule siellä (alkuun) pysähtymään ja asema pysyy suljettuna? Aaveasemaksi ainakin muualla maailmassa kutsutaan nimenomaan keskeneräisiä ja suljettuja asemia.

    Länsimetron sivuilla kyllä mainitaan, että Koivusaaren aseman itäinen sisäänkäynti (Lauttasaaren puolella) aukeaa, kun Länsimetro aloittaa toimintansa.

  5. Katajaharjun asukkina tietysti toivon, että ”aaveasema” avataan normaalisti. Joukkoliikenne alueella on metroa lukuunottamatta heikkoa; voisi verrata Kulosaareen. On kai liityntäliikenteestäkin kiinni, miten aavemainen asemasta tulee?

Vastaa