Skip to content

HKL Johtokunta 6/2016: Länsimetron kustannusylitykset vaativat selvittämistä

Länsimetron kustannusylitykset ja kustannusten enimmäisrajan korottaminen

Kuntien kustannukset
Brutto Valtionosuuden jälkeen Valtuuden ylitys
Helsinki 325,1 M € 250,1 M € 14,7 M €
Espoo 672,8 M € 638,1 M € Riittää

Länsimetron töiden suunnittelu on ostettu konsulttityönä ulkopuolelta. Länsimetro on lähtenyt selvittämään tätä kokonaisuutta.

Seuranta ei ole ilmaissut ylityksiä riittävän ajoissa, ja on tullut ikään kuin yllätyksenä.

Kokonaisylitykset koko hankkeessa (miljoonaa euroa)

Louhinta 98
Rakennusurakat 105
LVI 17,4
Sähköurakat 14,7
Tietojärjestelmät 8,7
Tasonvaihtolaitteet 6,6
Ratatekniset urakat 21,5
Vuosaaren huoltoraide 0,5
Taidevaraus 0,18
Autopaikoitusosuudet 1,0
TAS(?) 11
Suunnittelu 17,6
Pohjatutkimukset 1,38
Rakennuttaminen 17,36

Annetut syyt kustannusnousuun

  • Kaikista sisäänkäynneist ätehdään estettömiä
  • Savunpoiston korvausilmamäärän tuplaus
  • Sähkötilojen siirtäminen pois laituritason alapuolelta (Rautatientorin vahinkohistoria)
  • Kallioperän laatu ja rakennemuutokset
  • Rakentamisen markkinahinnan muutokset; vaikeuksia saada tarjouksia

Asemakohtaiset kustannusylitykset Helsingin puolella:

Koivusaaren aseman; 17,5 M €, kustannukset yhteensä 66,6 miljoonaa euroa. Merenalainen metroasema on kallis kaivaa ja maaperä ollut vaikea.  25 000 kuutiota betonia kulunut ylimääräistä. Sanoin kaksi vuotta sitten, ettei tätä olisi pitänyt rakentaa.

Lauttasaaren asema; 14,3 M €, kustannukset yhteensä 54,9 miljoonaa euroa. Vesivuotoja ja muita ongelmia.

Automaattimetron perumisesta 7,1 M € ratasähkö- ja turvalaitekuluja

Helsingin kustannusosuudesta tulee 29,9 % netto.

Länsimetron avaamista elokuussa 2016 pidetään vielä toteuttamiskelpoisena. Aikaa on n. 5 kuukautta.

Muotoilin lisäysesityksen, joka hyväksyttiin yksimielisesti:

”Johtokunta perää kriittistä tarkastelua Länsimetro Oy:n pienen organisaation kyvystä hallita ja seurata länsimetron kokoluokan suunnittelu- ja rakennushanketta.”

 

Raitiotieradan katukivetys- ja saumaustöiden hankinta

Hinnat nousseet kahden vuoden takaisesta 10%. Saatu vain yksi tarjous. Pidin markkinatilannetta varsin ongelmallisena, jos tarjouksia kilpailutuksessa ei saada.

Tein lisäysesityksen, joka hyväksyttiin yksimielisesti:

”Johtokunta toteaa lisäksi, että ennen vuoden 2017 option käyttämistä, johtokunnalle on esitettävä markkinaselvitys alan toimijoista ja kilpailutuksen parantamismahdollisuuksista.”

Muutoin esityksen mukaan.

 

Published inHKLpolitiikka

Be First to Comment

Vastaa