Skip to content

HKL Johtokunta 19/2015: Valitsimme kaupunkipyöräksi Smooven


smoove-bike-hkl-kaupunkipyora-3d
Kaupunkipyöräjärjestelmän kilpailutuksen voittajaksi on HKL:n johtokunta valinnut Smoove Bike:n Moventia & Smoove SAS -konsortiolta (alihankkijoina ClearChannel Suomi Oy ja Helkama Velox Oy). Moventia on Espanjalainen joukkoliikenneoperaattori ja toteuttanut kaupunkipyöräjärjestelmiä muuallakin.

Kolmea tarjousta arvioitiin laatu- ja hintavarteilulla (40/60). Teknisiltä toiminnallisuuksiltaan pyörät olivat melko samantapaisia ja kisa varsin tasainen. Suurimman eron teki hinta, jossa Moventia & Smoove oli selvästi edullisin, n. 25% edullisempi kuin toiseksi edullisin tarjous, ilmeisesti koska konsortion alihankkija ClearChannel pystyi rakentamaan järjestelmään tuottavan mainosratkaisun. HKL tarkisti Helkaman ja ClearChannelin osallistumismahdollisuuden alihankkijoina ja päädyttiin siihen, että konsortion oma asia ketä käyttävät alihankkijoinaan.

Käyttäjätestauksessa Smoove erottui edukseen selvästi palautuksen helppoudessa, muissa osiossa ero oli pieni. Kävin HKL:n metrovarikolla testaamassa pyöräjärjestelmävaihtoehtoja, ja omasta näkökulmastani ajomukavuudeltaan Smoove oli selvästi paras ja erot olivat kohtalaisen merkittäviä.

Kaupunkilaiset testailivat kaupunkipyöriä narinkkatorilla
Kaupunkilaiset testailivat kaupunkipyöriä narinkkatorilla. Smoove vasemmalla.

Jos valtuusto vain suo meille tarvittavan rahoituksen, saamme hyvät pyörät kaupunkilaisille.

Yleistä tietoa

  • Järjestelmän käytön tuotot tulevat HKL:lle. HKL maksaa järjestelmän toimittamisesta toimittajalle. Mainostulot tulevat toimittajalle.
  • Pyöräjärjestelmän toteutuksen lähtökohtana on, että matkat tapahtuvat pyöräasemalta pyöräasemalle ja kestävät n. 30 minuttia. Idea on siis se, että pyörä vaihdetaan joka matkavälin kohdalla eikä niin, että niitä pidetään esim. päivä.
  • Pyörien käyttö on maksullista, ja maksuvälineinä käyvät ainakin maksukortit; pääasemilla on maksupääte
  • Pyörien käyttö edellyttää henkilökohtaista tunnistautumista esim. HSL:n matkakortilla tai luottokortilla
  • Pyörien ohjaustangossa on tunnistautumiseen käyttöpääte
  • Pyörissä on murtosuojatut paikannuslaitteet, ja niiden sijaintia voi seurata, joten niiden “hukkaaminen” on vaikeaa ja siitä joutuu edesvastuuseen
  • Valitussa pyöräjärjestelmässä pyörän voi palauttaa asemalle lukittuna, vaikka asema olisi täynnä.
  • Pyörät täytyy palauttaa asemalle käytön jälkeen.
  • Pyörissä on tangosta ulosvedettävä lukko, jolla sen voi lukita tilapäisesti
  • HKL ei investoi pyöriin, vaan investointi jää toimittajan vastuulle. HKL maksaa vain palvelun toteutuksesta
Published inHKLpolitiikka

One Comment

  1. Daniel Federley Daniel Federley

    HKL hankkii, HKL kerää tuotot. Onko HSL millään tavalla osallisena kaupunkipyöräasiassa, vai onko hanke kokonaan Helsingin oma?

Vastaa