Skip to content

HKLJ 4/2014: Hallintomalliselvitys törmäsi esteisiin

Tj 5) Automaattimetron tilannekatsaus

Tämänhetkinen työtilanne:

  • Relepohjaiset asetinlaitteet on purettu ja korvattu digitaalisilla
  • Vuosaaren asemalle on asennettu testilaituriovi
  • Uudet laiturinäytöt on asennettu kaikille asemille
  • Baliiseja 1600 kappaletta — radalla oleva lähetin, jolla määritetään junan sijainti
  • Siemens testaa kolmea M100-sarjan junaa ja näiden automaattiohjausjärjestelmää. Tavoitteena on saadaa testit päätökseen juhannukseen 2014
  • “M100-sarjan junien suunnittelu, RAO-moodi on lähes tehty” (Siemens 5.3.2014)
  • M200-sarjan modifioinnin suunnittelu käynnissä
  • Laiturioviratkaisun lopullinen päätös tehdään tässä kuussa: sensitive edge -ponttoonit. Juniin ei tehdä muutoksia vaan laiturioviin.
  • Metrovarikon ohjelmistomuutos huhtikuussa 2014
  • M200-juna on katsastettu hyväksytysti

Siemens on esittänyt lisätilauksia: palohälytystiedon lähettäminen, junien vaunumäärän muutos ja junalaitteiden määrämuutokset; ratalaitteiden määrämuutokset, konseptisuunnittelu koskien länsimetron rullapalo-ovien liityntöjä (Länsimetro Oy tilannut – sekoilua) (HKL tilannut kaikki) ( Siemens kirjeessään ei hyväksy tilauksia 1-3.

HKL on peruuttanut tilauksen 4. Mistään lisätilauksista ei nyt ole sopimuksia, koska Siemens ei suostu tilauksia hyväksymään jos hinnasta käydään myöhemmin oikeutta, mikä taas on ollut etenemissopimuksen perusajatus.

Siemens ja HKL ovat nyt erimielisiä etenemissopimuksen tulkinnasta. Toki HKL voisi vain maksaa mukisematta seitsemän miljoonaa euroa, mutta se olisi etenemissopimuksen hengen vastaista ja heikentäisi HKL:n juridista asemaa välimiesoikeudessa.

Tj 6) HKL:n tilinpäätös 2013

Sitovat tavoitteet: raitioliikenteen ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys ja luotettavuus ovat erinomaiset. Toimitusjohtaja lisäsi esitykseensä kohdan

Tj 7) Liikelaitoksen ja johtokunnan toimintakertomus 2013

Ok.

Tj 8) Hallintomalliselvitys

Veroseuraamukset hankaloittivat hallintomallimuutoksia huomattavasti, ja ainoiksi realistisiksi vaihtoehdoiksi on jäänyt nykytila sekä Liikelaitos + Raideliikenne -malli.

Infra 1) Vahingonkorvaus Kampin metroasemalla

Päätettiin korvata aiheutuneita vahinkoja. Asiakas oli rullaportaiden ylätasanteella liukastunut oksennukseen, jota ei oltu siivottu pois tarpeeksi nopeasti

Muuta

Heitin ilmaan muualla esitetyn ajatuksen, että Siemensin toimitusjohtaja vierailisi johtokonnan kokouksessa ja että häneltä voisi tiedustella hankkeesta. Asiaa selvitetään. EDIT: Siemensin toimitusjohtaja saatiin vierailulle.

Esitin myös ajatuksen voisiko Hämeentien “Vallilan varikko” -pysäkkiä pidentää länteen päin siirtämällä suojatietä, jotta pysäkkiä saisi pidennettyä mahduttamaan kaksi raitiovaunua. Nykyisen pysäkin lyhyys aiheuttaa välillä pullonkaulan, jonka aikatauluvaikutus saattaa olla 1-2 minuttia. Asiaa selvitetään. EDIT: sain myöhemmin vastaukseksi, että tästä on jo laadittu suunnitelma tulevaisuudessa tehtävien muutostöiden yhteyteen. Aikaa saattaa toki kulua vuosia.

Published inHKL

Be First to Comment

Vastaa