Skip to content

HKL Johtokunta 15/2013: Hallintomalliselvitys ja kallistuva länsimetro

Vuoden viimeinen johtokunnan kokous pidettiin 19.12.2013. Vuosi johtokunnassa on ollut erittäin avartava ja antoisa, ja olen pyrkinyt jakamaan blogissani näitä avartavia kokemuksiani parhaan mukaan. Olen pyrkinyt paitsi lisäämään kansalaisten tietämystä paitsi HKL:n toiminnasta myös avamaan päätöksentekoa laajemmalle keskustelulle ja katson onnistuneeni tässä kiitettävästi.

Tj 4) Automaattimetron tilannekatsaus

Siemensin arvio etenemisasteesta on 55%. Steco-kokouksessa pyydettiin Siemensiltä realistinen aikataulu perjantaihin 13.12. mennessä; Siemens lähetti 12sivun selityksen siitä, mikseivät voi toimittaa aikataulua. HKL:n mielestä seuraavissa ollaan myöhässä:

  • M100-sarjan ja M200-sarjan protot.
  • M200-sarjassa on ohjausyksikkö (turvatoimintoja ohjaava tietokone), johon Siemensillä ei vielä ole ratkaisua. iemensille asia on ilmeisesti tullut yllätyksenä, vaikka heillä on ollut junien tekniset dokumentit jo vuosia. Melko ihmeellistä, etten sanoisi.
  • M100-sarjan asennus pääsee vauhtiin vasta keväällä tai kesällä, koska M100-sarjan sarja-asennuksiin ei ole tilattu materiaaleja.

Tammikuun aikana odotetaan päätöstä teknisesträ ratkaisusta laiturioville.

Tj 5) Hallintomalliselvitys

Toimitusjohtaja Lahdenranta esitteli johtokunnalle suullisesti hallintomalliselvityksen tilannekatsauksen, jota olin aiemmin pyytänyt johtokunnan nähtäväksi. Helsingin kaupungin Talous- ja suunnittelukeskuksen virkamies kielsi kieltäneensä esittelemästä luonnosta johtokunnalle, joten tässä nyt osoittavat kaikki sormet ristiin ja kyse voi olla väärinymmärryksestäkin. Raitio- ja metrovaunukuljettajat vetivät pois lakkouhkansa kun heille ilmoitettiin, että heitä kuullaan hallintomalliselvityksestä.

Lyhyesti: Hallintomallimuutokselle esitetyt argumentit seudullisesta kehityksestä puoltavat selkeästi eniten osakeyhtiöittämistä, joka tosin on ongelmallinen kuntalaisten tiedonsaantioikeuden (avoimuusperiaatteen) kannalta, joka siis lakkaisi. HKL:n pilkkomisen raide- ja infrayhtiöiksi ainoa validi perustelu on sekä raideliikenteen infran että operoinnin avaaminen kilpailulle, mitä en pidä realistisena seuraavaan 15 vuoteen.  Toimitusjohtaja vakuutti, ettei 0-vaihtoehtoa ole suljettu pois. Itse toivon, että epädemokraattisista kuntayhtymähimmeleistä päästään eroon kuntaliitoksella Helsinkiin.

Hallintomalliselvityksen taustaa blogistani tägillä ‘hallintomalliselvitys‘.

Tj 6) Tulosbudjetti 2014

Esityksen mukaan.

Metro 1) M100- ja M200-sarjan metrojunien pyörien hankintasuunnitelma

Esityksen mukaan

Metro 2) Länsimetron automatisointia koskevan hankintapäätöksen lisä- ja
muutostyövarauksesta päättäminen

Esityksen mukaan.

Infra 1) Koskelan varikko

Esitimme pyynnön, että johtokuntaa kuultaisiin toteutuskilpailun ehdoista ennen kuin asia menee kaupunginvaltuuston päätettäväksi ja että johtokunnalle esiteltäisiin ilmoitusasiana toteutuskilpailun voittajan valinta.

Esityksen mukaan.

Infra 2) Länsimetron hankesuunnitelman kustannusten korottaminen

Länsimetro Oy:n tj Matti Kokkinen esitteli johtokunnalle länsimetroprojektin rakennuskustannusten ylittämisperusteita.

Tiedustelin Kokkiselta vahvistusta ajatukselleni siitä, että rakentamalla Koivusaaren aseman laituriosuudet viimeistelyä vaille valmiiksi pienin lisäkustannuksin, ei rakentaminen tulevaisuudessa tarkoittaisi kallista yötyötä tai metroliikenteen häiritsemistä. Kokkinen vahvisti käsitykseni. Tämä oli juuri se, mitä hain alkuperäisessä esityksessäni keväällä.

Koivusaaren aseman kustannusarvio on noussut huomattavasti huonon kallioperän vuoksi, johon on törmätty louhoksissa.

Esitetään 30M€ korotusta ja 10M€ lisävarausta hankkeen Helsingin osuudelle.

Kari Kälviä (vihr) teki palautusesityksen, jossa hän pyysi selvitystä kullakin osa-alueella tehdyistä ylityksistä ja alituksista perusteluineen euromääräisesti ja prosentuaalisesti, riskikartoituksen, sekä taloudelliset riskit ja vaikutukset aikatauluun.

Päätös: palautetaan esitys uudelleen valmisteltavaksi

Raitioliikenne 1) Töhryjen poistoa ja suoja-ainekäsittely

Tilattiin töhryjen aktiiviset poisto- ja suojaustyöt raitiovaunuihin.

Informaatioasiat

  • Mannheimilaisten kohtaloa mietitään (3kpl vie tilaa varikolta)
    1) kaupataan keskieurooppaan
    2) romutetaan
    3) pidetään ennallaan
    4) haluaako joku museoratikan halvalla?
  • Yömetron raportti
    Matkuastajapalaute on ollut erittäin positiivista ja alun pelot järjestyshäiriöistä eivät ole toteutuneet. Junissa kuitenkin kuulemma juodaan tölkkikaljaa ihan avoimesti. Kaksi metrojunaa on hieman tärvelty yöliikenteen aikana. Logistiikkamokan vuoksi Kalasataman asemalla ovet ovat olleet lukossa yömetron aikaan. (HS 13.12)
  • Kaupunkipyörähanke
    Kevään 2014 aikana valmistuu uusi hankesuunnitelma.
  • Rakennusviraston kanssa tehdään sopimus autojen siirroista 

 

Published inHKL

Be First to Comment

Vastaa