Skip to content

HKLJ 10/2013: Raidejokerihankkeen hitaus ja Koskelan toteutuskonsepti

HKL:n johtokunta kokousti 22.8.2013 kymmenettä kertaa. Pahoittelen, että tästä on jäänyt kesältä muutama kokousraportti välistä ja tulen puskemaan ne ulos mahdollisimman pian. Ajankohtaistiedotuksen ylläpitämiseksi kirjoitin kuitenkin eilisestä kokouksesta ensin. Itse päätöstiedote löytyy linkin takaa.

Lyhyt tiivistelmä

  • Kokouksessa käsiteltiin asioita lähinnä tiedoksiantoina
  • Siemensiltä saatujen M100-sarjan junien käyttöohjeissa on ollut epäyhteneväisyyksiä
  • Koskelan varikon toteuttamiskonsepti on hieman muuttunut
  • Kuriositeettina voitte lukea alempaa syitä raidejokerihankkeen etenemisen hitauteen

Tj/2. Automaattimetron tilannekatsaus [esitys]

  • Siemensin antamissa kuljettajan käyttöohjeistuksissa on epäyhteneväisyyksiä laitteiston käyttäytymisen kanssa. Siemensiltä takaisin saadut M100-junat jouduttiin poistamaan liikenteeestä 21.8.2013 5:09 – 11:30, koska ohjeen mukaan tilanteessa juna piti viedä varikolle.TÜV on ilmeisesti hyväksynyt turvallisuustarkistuksen, jossa muutamat hätäpoistumistien avausvivun kotelon luukku oli palanut kiinni ilmeisesti sähköviasta; poikkeustilanteessa luukun tulisi failsafe-tilassa ehdottomasti olla auki.

Sivuhuomiona: Helsingin sanomien toimittaja Marja Salomaa uutisoi toissapäivänä, että M100-sarjan junat on automatisoitu onnistuneesti. Käsitykseni mukaan junia ei ole sanan varsinaisessa merkityksessä automatisoitu, vaan niihin tehty automatisaation vaatimat laiteasennukset ja niihin on asennettu testiversio ohjelmistosta. “Automatisoitu” sanamuotona viittaa minusta siihen, että ne olisivat täysin valmiita automaattiliikenteeseen vaikka huomenna. Tästä syystä pyysin metrojohtajalta lausunnon asiasta:

“Niitä ei ole täysautomatisoitu, koska niistä puuttuu muutamia laitteita, mutta niillä voidaan ajaa testiajoja testiradalla. Käyttövalmista ohjelmaversiota Siemens ei ole vielä toimittanut.”
– Metrojohtaja Tapio Hölttä

Johtokunnan jäsen Sinikka Vepsä (sdp) teki lisäysesityksen, jossa käytännössä vain todettiin, että Siemens on myöhässä etenemissopimuksesta 7 kuukautta ja että aiemman päätöksen mukaisesit lisäjunia asennettavaksi ei tulisi antaa, ennen kuin M100-junat on testattu. Itse pidin lisäystä turhana. Asiasta äänestettiin yhden tyhjän äänen myötä tasan, joten puheenjohtajan ääni ratkaisi asian alkuperäisen esityksen mukaisesti.

Tj/3. Hallintomalliselvitys [esitystekstissä ei sisältöä] Selvitys on tekeillä, koska kaupunginvaltuuston hyväksymässä strategiassa HKL:n hallintomalliselvitys tehdään vuoden 2013 loppuun mennessä. Kaupunginhallitus teki toimeenpanopäätöksen, että HKL ja Taske tekee selvityksen. Päätöksen hallintomallista tekee kaupunginvaltuusto, jos ylipäätään päättää mitään.

Ernst&Young:in kalvosta selvitettävät vaihtoehdot:

0. HKL jatkaa liikelaitoksena
1. HKL jatkaa liikelaitoksena, mutta sen osia yhtiöitetään: raideliikenne HKL:n tytäryhtiöksi
2. HKL osakeyhtiöksi: kaikki samaa taloa
3. HKL jakantuu raideliikenne- ja infrayhtiöihin
4. HKL sulautuu osittain tai kokonaan perustettavaan seudulliseen tuottajayhtiöön

Johtokunta merkitsi asiat tiedoksi.

Tj/4. HKL:n talouden osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2013 [esitys]

Koskelan varikon ilmakuva
Koskelan varikko nykyisellään. Yritän metsästää alustavia luonnoksia liikekeskusratkaisusta.

Muutamia huomioita:

  • Matkustajamäärät ovat kasvaneet 3,5% viime vuodesta.
  • Koskelan varikon toteuttamiskilpailu on tulossa johtokunnan päätettäväksi vasta loppuvuodesta, koska toteutustapaa on muutettu kokonaisvaltaiseksi korttelisuunnitteluksi, joten Koskelan varikon hanke ei toteudu tänä vuonna. Hankkeen konkreettinen rakennustyö on tarkoitus aloittaa 2015. Toimitusjohtaja Lahdenrannan mukaan muuttuneesta aikataulusta ei aiheudu lisäkustannuksia. Raitiovaunuhallialue katetaan ja siihen tulee liikekeskus ja asuntoja. Ratakorjaamo siirretään Koskelasta metrovarikon lieppeille, mistä aiheutuu kustannuksia n. 20 M€.
  • Siemensin ilmoituksen mukaan automaattisena länsimetroliikenne kuitenkin alkaa 2 kuukautta myöhästyneenä verrattuna Etenemissopimuksen mukaiseen aikatauluun eli loppusyksyllä 2016.
  • Länsimetron ratatunneleista on louhittu 99,9% ja Espoossa 90,4%. Ensimmäiset asemat ovat rakenteilla.

Johtokunta merkitsi asiat tiedoksi.

Tj/5. Talousarvioehdotus 2014 ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2014-2016 [esitys]

Raidejokeri 2019-2022
Hankesuunnittelu on viivästynyt. Espoon puoleisen rataosuuden sijoittamisesta ei ole vielä lopullista päätöstä. Espoo käyttää jostain ihmeen syystä aikaa kiistelläkseen raideleveydestä. Muille ilmeisesti käy 100cm. Raideliikennejohtaja Pekka Sirviön mukaan kiista on turha, koska raideleveys tulee ajankohtaiseksi vasta 110km/t ylittävissä nopeuksissa. Kunnat odottelevat vielä tietoa valtionosuuksista urakassa. On vielä auki mikä toimija raidejokeria operoisi.

Ympäristövaikutusten arvioinnin laatiminen hankkeesta kestäisi vuoden. Hankkeen aikataulu riippuu paljon siitä, lausuvatko aluehallintoviranomaiset, että ympäristövaikutusten arviointi täytyy tehdä. Itse olen vahvasti sitä mieltä, etten näe YVAn tekemisessä mitään järkeä – eihän kyseessä ole mikään voimalaitoksen rakentaminen tai vastaava mahdollisesti selkeitä ympäristöhaittoja tuottava hanke. Hanke saattaa aikaistua hieman, jos YVA:a ei tarvita. Byrokratia on usein kaiken hyvän jarruna.

Kruunuvuorensilta
Hanke ei toimitusjohtajan mukaan näy HKL:n talousarviossa, koska Kruunuvuorensillan hanke on kirjanpidollisesti kokonaan kaupunkisuunnitteluviraston investoinneissa tällä hetkellä. Tammikuussa 2015 neuvotellaan talous- ja suunnittelukeskuksen, kaupunkisuunnitteluviraston ja HKL:n välisestä toteuttamisvastuunjaoista osana tulevien suurten hankkeiden jakoa. Kruunuvuorensillan rakentaminen on tällä aikataululla ajankohtaista vasta 2020-luvulla, mikä tietenkin on valitettavaa.

Johtokunta merkitsi asiat tiedoksi.

Tj/6. Johtokunnan lausunto kaupunginhallitukselle HSL:n alustavasta talousarviosta 2014-2016 [esitys] f
Lausuntoesitys oli yleisesti ottaen hyvä ja selkokielinen. Jäsen Lehtisen (sdp) aloitteesta poistettiin lausunnosta hyväksyvä lausuntokappale lippuhintojen ja tarkastusmaksun korotuksista.

Muita huomioita
Pyysin aiemmassa kokouksessa infrajohtaja Juha Saarikoskea selvittämään HKL:n hallinnoimien Helsingin puoleisten M-junan asemien vastuunjaosta aikataulunäyttöjen analogikellojen säätämisestä. Sain vastaukseksi, että niistä vastaa VR ja työ on ulkoistettu eräälle yritykselle, johon tulen olemaan yhteydessä asemien kellojen säätämisestä. Vielä tällä hetkellä osa kelloista näyttää ihan mitä sattuu.

 

Published inHKL

5 Comments

  1. Daniel Federley Daniel Federley

    Kiitos Lilja kun jatkat bloggausta!

    Espoon vetkuttelun ei tarvitsisi häiritä Helsinkiä – aloitetaan suunnitelman teko osuudella Pitäjänmäki–Itis ja tarvittaessa rakennetaankin se (samalla ruuhkaisin) osa ensin. Espoo tulee mukaan jos tulee ja jos sieltä se yksi 1435mm-intoinen virkamies saadaan puhuttua ympäri.

    Olisiko Koskelan varikosta saatavissa jotain lisätietoja? Kuulostaa tehokkaalta tilankäytöltä sijoittaa tontille myös asuntoja ja liiketilaa – ilmeisesti ratikat pohjakerroksessa ja päällä muita toimintoja? Kuvia? Aikataulu?

    Sinänsä Koskelan hankkeella ei ole kovin kiire. HSL vähentää raitioliikennettä vuosittain muutaman ratikkavuoron verran, eikä laajennuksia taida toteutua ensimmäistäkään vielä 2010-luvulla.

  2. JB JB

    Kieltämättä ainakaan itse en pistäisi yhtään pahaksi asua ratikkahallin yläkerrassa. 🙂

  3. […] tiedoksi saadun informaation mielekkyydestä on jo ehditty todeta lähinnä turhaksi. Kaiken lukemisen lisäksi soitin kuitenkin muutaman puhelun kun tuo tilannekatsaus on totutun […]

  4. Myllypuron asemalaiturit Myllypuron asemalaiturit

    Hei Lilja, oletteko johtokunnassa huomanneet, että toimitusjohtaja on johtokunnan vuosi sitten tekemästä nimenomaisesta päätöksestä (17.9.2012 § 153) huolimatta päättänyt jälleen esittää Myllypuron asemalaiturien lyhentämistä seuraavassa kokouksessa. Eipä näköjään noudata sitä, mitä johtokunta on päättänyt.

    Ks. Myös Mirvan taannoinen blogipostaus vuoden takaisesta päätöksestä: http://haltia.blogspot.fi/2012/09/hkl-johtokunnan-kokouskuulumiset-1792012.html

    Katsokaa nyt hyvät päättäjät, ettei täällä Helsingin puolella sotketa näitä laituripituuksia kuten Espoossa tehtiin!

Vastaa