Olin 18.4. itse estynyt osallistuessani ViNOn kevätliittokokoukseen Jyväskylässä, joten HKL:n johtokunnan kokoukseen osallistui sijassani varajäseneni Vesa Virri. Kokouksesta lyhyt läpikäynti pj Otso Kivekkään blogissa. M100-junien automatisointi viivästyy ja projektin kasassa pitämiseksi hankittaneen ulkopuolinen konsultti.
Kokouksen pöytäkirja löytyy linkin takaa. Tässä alla ennakkoraporttini esityslistasta:
Tj/4. Automaattimetron tilannekatsaus
Selvitetään ulkopuolisen konsultin hintaa automaatioprojektiin vahvistamaan HKL:n neuvotteluasemaa.
Tj/5. Vuoden 2014 talousarvion ja vuosien 2014-2016 taloussuunnitelman ohjeet
KHS käskee tehdä tietyn kaavan mukaan, me tottelemme. Merkitään tiedoksi.
Tj/6. Seppo Kajaksen vahingonkorvaushakemuksen oikaisupäätös
Kyynärsauvoilla liikkunut helsinkiläinen yksityishenkilö on 23.10.2012 kaatunut Kaisaniemen metroaseman rullaportaissa kun portaissa vasemmalta ”ohituskaistalla” ryntäävät ovat osuneet häneen ja hän on kaatunut portaissa, minkä seurauksena hänen tekonivelleikkauksensa parantuminen on hänen mukaansa pitkittynyt. Hän hakee HKL:ltä korvausta perustuen mm. seuraaviin argumentteihin:
- Portaissa on tekninen vika, koska kiinteän seinämän kitka ”vie”. (Ei, se ei ole tekninen vika. Se on normaalia toimintaa.)
- Rullaportaiden päätyjen piktogrammeissa ei erikseen kielletä ohiryntäystä
- Ryntäilyyn ei puututa järjestyksenvalvojien toimesta
Rakennusyksikön johtaja on hylännyt hakemuksen perustuen rullaportaiden normaaliin toimintaan ja päätöksestä on valitettu. Nyt asiasta päättää johtokunta.
Oma näkemykseni on, että se tietenkin on valitettavaa jos ihmiset kaatavat toisiaan rullaportaissa, mutta oletusarvoisesti vastuu tästä on asianomaisilla eikä asemaa hallinnoivalla HKL:llä. Voi myös perustella, että asianomistajan olisi tullut käyttää aseman hissiä rullaportaiden sijaan. HKL:n tuottamuksellisuutta tässä on varsin vaikea osoittaa. Ennen kaikkea tästä voi lähinnä ottaa opiksi opasteissa ja hylätä hakemus.
Tj/7. Matti Isotalon vahingonkorvaushakemuksen oikaisupäätös
Yksityishenkilö on omin sanoin liukastunut Kampin metroaseman laiturilla 2.1.2012 sulavesilammikkoon ja lyönyt lonkkansa, kyynärpäänsä ja olkapäänsä lattiaan, mikä johti olkanivelen murtumaan. Rakennusyksikön johtaja on hylännyt 100 euron korvaushakemuksen perustuen siihen, että pintamateriaalin kitkataso on suunniteltu riittämään myös märkänä. Metrolaitureiden kunnossapito on HKL:n vastuulla.
Toimitusjohtajan päätösesitys on, että oikeisuvaatimus hylätään perustuen siihen, että tapahtumahetken olosuhteet metrolaiturilla ovat olleet talviaikaan normaalit. Kokouksessa tiedusteltaneen tarkemmin kitkatasosta ja vesilammikon synnystä, mutta oletusarvoisesti tämä hylätään. Ikävää jos joku liukastuu, mutta ei ole kiistatonta, että kyse on HKL:n laiminlyönnistä tai lainvastaisesta menettelystä talviylläpidossa.
Infra/1.HKL:n lausunto Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle Helsingin kaupungin meluntorjunnan toimintasuunnitelman 2013-2017 tarkistusluonnoksesta
Johtokunta päättänee lausua mm. ”Toimet, joilla HKL vähentää ratamelua ovat mm. ratojen kunnossapidon tehostaminen, ratageometrian suunnitteleminen siten, että minimoidaan tiukat kaarteet, kiskojen automaattinen voitelu, raitiotieradan kaksoiseristysten asentaminen risteyksiin, hiljaisten päällystemateriaalien kuten nurmiradan käyttö sekä siirtyminen asteittaan syväuraisiin raitiotievaihteisiin.”.
Infra/2. Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan lausunto Hennariikka Anderssonin ym. valtuustoaloitteesta koskien mainosrahoitteisen kaupunkipyöräjärjestelmän toteuttamista
Toimitusjohtaja lausuu, että hanke odottaa konsensusta kaikkien virastojen kesken siitä, sopiiko pyöräterminaalien olla mainosten peitossa.
Be First to Comment