Skip to content

HKLJ 1/2013: Hassuja hankintoja ja lisää avoimuutta

Vuoden vaihteessa minut valittiin kunnalliseen luottamustehtävään, HKL-liikelaitoksen johtokunnan varsinaiseksi jäseneksi.  Uuden johtokunnan puheenjohtajana toimii Otso Kivekäs (vihr.)

Tänään pidettiin HKL:n uuden johtokunnan ensimmäinen kokous HKL:n toimistotiloissa Kalliossa. Kokouksessa tarjoiltiin poikkeuksellisen hyvää kahvia Suomen mittapuulla ja kolmea eri purtavaa; mukana oli myös karppaajien voileipävaihtoehto. Virkamiesten, apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin ja liikennelaitoksen johdon kanssa johtokunta täytti isokokoisen neuvotteluhuoneen. Olin huoneen nuorin kuuden vuoden marginaalilla ja keski-ikä oli hatusta vedettynä lähemmäs 45v.

Alla poimintoja kokouksen esityslistan makupaloista ja niiden asiakirjoista. Kokouksen koko esityslista löytyy linkin takaa

6. Menettely ottokelpoisen päätöksen ilmoittamisessa [esitys]
Hyväksyttiin lisäys, että luettelot virkamiesten tekemistä päätöksistä toimitetaan kaikille johtokunnan jäsenille sähköpostitse. Ennen ne on täytynyt pyytää erikseen. Muutos parantaa päätöksenteon avoimuutta saattamalla johtokunnan tietoon virkamiesten toimet.

7. HKL:n johtokunnan kokousajat kevätistuntokaudella 2013 [esitys]
Äänestyksellä saimme muutettua kokousajaksi klo 16 kolmen viikon välein. Pohjaesitys oli klo 8 neljän viikon välein. Pidin muutosehdotukselle puolustuspuheenvuoroja.

8. Johtokunnan osallistuminen UITP:n 60. kongressiin [esitys]
Johtokunta päätti, että johtokunnan varsinaiset jäsenet osallistuvat mahdollisuuksiensa mukaan kansainväliseen UITP-joukkoliikennekongressiin Genevessä, Sveitsissä toukokuussa 2013. HKL:n johto on jo päättänyt osallistuvansa. Päätöstä perusteltiin sillä, että kongressi on tärkeä ja että johtokunta saa käyttää yhden pidemmän perehtymismatkan per kausi ja että UITP osuu hyvin tähän rakoon.

HKL kustantaa johtokunnan viisipäiväisen seminaarimatkan, josta aiheutuu kuluja 2605 euroa per osallistuja. Liitteenä [seminaarin ohjelma]. Tämän lisäksi saimme paperisena vihkon, jonka sisältö oleellisesti vastaa verkkosivua www.uitpgeneva2013.org

11. Metroliikenteen turvapalveluiden hankinta [esitys]
Hankintaesitystä pidettiin puutteellisena, sillä siitä puuttui hintatiedot, tieto jo toteutuneista kustannuksista ja perustelut sille, miksei kilpailutusta tulisi soveltaa vaan palvelut ottaa suorahankintana kaupungin liikelaitos Palmialta.

Minun esitykselläni palautettiin hankintaesitys valmisteluun ja esitin toivomuksen, ettei vastaisuudessa virkamiehille anneta päätösesityksissä avointa valtakirjaa (eli vapaat kädet) tehdä tämän mittakaavan hankintoja ilman johtokunnan erillistä päätöstä.

Liite: [kalvoesitys henkilöstöuudistuksesta]

12. Metroliikennesäännön uudistaminen [esitys]
Jätettiin pöydälle, sillä asia vaatii enemmän perehtymistä.

Kiinnostavia asiakirjoja: [JHL:n kantelu oikeusasiamiehelle], [LVM:n vastaus kanteluun], [sääntömuutokset vertailussa]

Infra/3. Kulunvalvontajärjestelmän hankesuunnitelmasta päättäminen [esitys]
Palautimme valmisteluun puolentoista miljoonan kulunvalvontajärjestelmän hankinnan, josta puuttui oleellisia teknisiä ja taloudellisia yksityiskohtia. Pidin puheenvuoron siitä, että esityksessä (joka ilmeisesti muodosti koko hankesuunnitelman) ei otettu kantaa siihen mikä taho järjestelmän toteuttaa tai millä ehdoin. Tällaisilla esityksillä saa vain Tieto-roskaa.

#Infra/5. Hakaniemen metroaseman yhdyskäytävä ja sisäänkäynti [esitys]
Lyhyesti: esitettiin, että Hakaniemen metriksen peruskorjauksen yhteydessä rakennetaan yhdyskäytävä ympyrätaloon, toinen yhdyskäytävä kaavailtuun toriparkkiin ja siirretään yksi sisäänkäynti Nordean toimistotaloon. Hinta-arvio 16,5 m€. Hintaa ilman yhdyskäytävää ei esityksessä kerrottu.

hakaniemen-metroasema-hkl-yhdyskaytava-siltasaarenkatu-ympyratalo
Muokkaamani lukijaystävällinen versio: Turkoosilla uusi yhdyskäytävä, violetilla toriparkki. Klikkaamalla aukeaa täysikokoinen PDF.

Päätettiin jättää esitys pöydälle. Pidin puheenvuoron, jossa pyysin seuraavaan kertaan:

  1. kustannusvaihtoehdot (peruskorjauksen hinta ilman yhdyskäytävää)
  2. selvityksen siitä, miksi näyttää siltä, että tässä maksatetaan HKL:llä Hakaniemeen suunniteltavan maanalaisen toriparkin yhdyskäytävä Nordean toimistotaloon. HKL:n kustannusosuus esityksessä on 70%.

Liitteet: [sopimusluonnos] ja [kulkuyhteyden pohjapiirros]

Infra/6. Hakaniemen ratikkapysäkkialueen kiskojen uusiminen ja metroaseman lippuhallin kannen kunnostus [esitys]
Jätettiin pöydälle Hakaniemen kiskouudistus, koska sen vaikutukset kaavaan ja hankesuunnitelman sisältö jäivät esityksessä epäselviksi. Lisätietoa jäin kaipaamaan ainakin hankesuunnitelman vaikutuksesta ratikkapysäkkien pituuteen, syväuraristikoihin siirtymiseen ja suunnitelman yhteydestä toriparkki-hankkeeseen.

Luvattoman huonoresoluutioinen kuva asemakaavasta.
Luvattoman huonoresoluutioinen kuva asemakaavasta.

Viihdyin johtokunnan kokouksessa erinomaisesti. Hyvä niin, sillä tässä on paljon työtä edessä jos halutaan laittaa Helsingin raideliikenne kondikseen.

Published inHKL

11 Comments

  1. seuraaja seuraaja

    Puhut tekstissäsi toistuvasti virkamiehistä. Mitään virkamiehiähän ei enää vaan kyseessä on viranhaltijat. Ylintä päätäntävaltaa käyttävältä johtokunnan jäseneltä toivoisi tarkkuutta tämän kaltaisissa asioissa. Etenkin näin tasa-arvon aikaan. Virkamies sana voi loukata nais-sukupuolta.

    • Olli Pottonen Olli Pottonen

      Kyllä virkamiehiä on yhä. Virkamies on suomeen vakiintunut, yleisesti niin tavallisessa kuin juridisessakin kielenkäytössä käytetty sana.

      Kuntien osalta nimimerkki seuraaja on osittain oikeassa. Osa lainsäädännöstä kutsuu kuntien virkasuhteista henkilökuntaa nimenomaan viranhaltijoiksi, mutta toisissa lainsäädännön osissa heitäkin kutsutaan virkamiehiksi. Yleisessä kielenkäytössä virkamies lienee viranhaltijaa yleisempi.

  2. Mikko H Mikko H

    Kiitos bloggaamisesta! Vaalien aikaan oli jo hetken epäilys, että Mirva Haltia-Holmbergin lopettaessa lautakunnasta ei enää saada näitä kuulumisia, mutta nyt on tullut ainakin kaksi aktiivista bloggaajaa tilalle.

  3. Saarijärven Paavo Saarijärven Paavo

    Yllättyksettömästi paksuun, syvälle kunnallispoliittiseen marinadiin ovat vihreätkin sukeltaneet. Puheet yli 2000 euron osallistumiskuluista tuikitärkeään UITP-joukkoliikennekongressiin ohittuivat hetkessä. Hyvin näyttää reissut kelpaavan.

    • Valitsin tuon makupalaksi raporttiini aivan tahallani, ja vielä erikseen kerroin kustannusarvion. Tämä saattoi olla ensimmäinen kerta kun joku sanoi ääneen tuikitavallisen matkapäätöksen. Suhtauduin aluksi esitykseen penseästi mutta pitkän keskustelun jälkeen päädyin olemaan vastustamatta teollisuuden mainosmatkaa, sillä se saattaisi olla oikeassa mielentilassa hyödyllinenkin jos jaksaa valikoida oikeat seminaarit. Vastaehdotus ei saanut kannatusta mutta toivottavasti uuden johtokunnan toimenpiteet tuottavat satoja kertoja matkakustannusten säästöt liikelaitokselle. Älyllisen rehellisyyden nimissä halusin tuoda esiin asian omalla nimelläni.

  4. Daniel Federley Daniel Federley

    Kiitoksia raportoinnista! Toivottavasti – ja nähtävästi – jatkat Mirvan raivaamalla tiellä. Blogi avaa asiat aivan eri tavalla kuin esityslista. Tosin mulla on vähän sellainen fiilis, että jos tuolla tarmolla puskette jatkossakin, niin esityslistoistakin saattaa tulla hiukan informatiivisempia.

    Jaa ettei virkamies ole enää virkamies? Voi voi tätä kielellä leikkimistä. Jos menisin puistoon vahtimaan muiden lapsia, ei minulla olisi mitään ongelmaa ilmoittaa olevani puistotäti. Jospa lopettaisimme toisten puolesta varmuuden vuoksi loukkaantumisen?

  5. Juha Leppänen Juha Leppänen

    Kiitos mielenkiintoisesta raportista! Ihan uudenlaista avointa kulttuuria, vaikka tiedot löytyisi(?)kin jostain hkl:n tai kaupungin sivuilta.

Vastaa