(EDIT 2013: Uusiutuneen suosion johdosta muistutan, että artikkeli tosiaan on vuodelta 2011)
Puoli tuntia sitten sain tietooni erittäin kyseenalaiset hallituksen esitykset uusista esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilaeista. Piraattipuolueen puheenjohtaja Pasi Palmulehdon tiivistelmästä aiheesta käy ilmi, miten lakipaketti on tehty niin pitkäksi, ettei kukaan varmastikaan lukisi sitä kokonaisuudessaan läpi. Esitykset ovat yhteensä n. 310 000 sanaa ja kattavat 93 lakiesitystä, joten hallitus voi tyytyväisenä luottaa siihen, etteivät kansanedustajat lue kuin tiivistelmän ennen äänestystä. Pelkästään pinnalliseen läpikäyntiin kuluisi useampi työpäivä. Piraattipuolue toimittaa maanantaina lausuntonsa esityksistä hallitukselle.
Pasi Palmulehdon tiivistelmästä käy mm. ilmi, että lakiesitysten sekaan on ujutettu poliisin oikeuksia salaa murtautua kansalaisten ja yritysten tietokoneisiin ja asentaa näihin vakoiluohjelmia kuten mm. keyloggereita jotka rekisteröivät kaikki näppäinpainallukset. Kyseenalaista tässä on sekin, että salainen murtautuminen kansalaisen tietokoneeseen tulkitaan koti-etsintään verrattavissa olevana ”laite-etsintänä”, eikä erityisesti määrätä olosuhteita joissa poliisi saisi turvautua tällaisiin tietomurtoihin.
Koska Suomessa poliisi voi tehdä etsintöjä mielivaltaisesti ilman valitusoikeutta (eikä esimerkiksi tuomioistuimen päätöksellä kuten muissa Euroopan maissa) tarkoittaa tämä sitä, että salaisten tietomurtojen ja vakoiluohjelmien käyttö voisi vapaasti rehottaa ilman kansalaisten tietoa ja ilman valitusoikeutta. Näin ei yksinkertaisesti voi menetellä oikeusvaltioissa – helvetti sentään tämä Suomen hallitus.
Kyseessä olevat hallituksen esitykset löytyvät finlex-sivustolta, mutta on ihme jos kukaan jaksaa niitä lukea kokonaisuudessaan. Vertailun vuoksi, on Sinuhe Egyptiläinen sanamäärältään samaa luokkaa kuin esitykset.
Hallituksen esitys Eduskunnalle esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön uudistamiseksi
Hallituksen esitys Eduskunnalle poliisilaeiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Piraattipuolueen lausunto hallitukselle
PÄIVITYS Artikkelinia tai sen sisältöä on nyt käsitellyt ainakin seuraavat:
Helsingin Sanomat: ”Uusi pakkokeinolaki uhkaa heikentää tietoturvaa”
Uusi Suomi: ”Tätä lakiesitystä ei lue kukaan – vakavia epäkohtia”
Lex Oksanen: ”Isoveljelle takaovi tietokoneeseesi”
Iltasanomat: ”Poliisi voi pian vakoilla tietokonettasi?”
Kokoomuksen ehdokas Petteri Järvinen käsitteli myös aihetta blogissaan äskettäin, mutta ”unohti” mainita Piraattipuolueen lähteeksi.
Tämä on erittäin huolestuttavaa eikä missään nimessä hyväksyttävää toimintaa. Tällaiselle päättömyydelle on pakko saada stoppi.
TÄTÄ EI VOI HYVÄKSYÄ!
SUOMI MUUTTUU TOTALITÄÄRISEKSI POLIISIVALTIOKSI HILJALLEEN EIKÄ KUKAAN TEE MITÄÄN!
VASTUSTAKAA!
Jo perustuslaissa tulisi olla säädös tällaisen estämiseksi, vaikka maksimirajana yksittäisten muutosten laajuudelle. Tämä näyttää tosi pahalta, tietoiselta yritykseltä tehdä epärehellisin keinoin lainsäädännöstä joukko mielivaltaa tukevia dokumentteja.
Miksi tämmöisiä asioita edes puidaan hallituksessa? Tietotekniikkaan liittyvät ongelmat ja esimerkiksi rikollisten internetviestintä on pienimpiä murheita mitä maallamme on.
Pienrikollisuuden määrä on kasvanut todellisuudessa yli 10 kertaiseksi muutaman viime vuoden aikana. Ja tälläistä rikollista toimintaa harjoittavat yksilöt harvemmin omaavat tietokoneita, saati tietotaitoa niiden käyttämiseen.
Mutta joo, paskaahan tämäkin kansalaisen kannalta. Hyöty/haitta suhde on viturallaan näissäkin.
Ei vittu, ja media ei sano mitään ku kapitalistit kusettaa meitä oikein kunnolla. Alkaa jo tehdä mieli toistaa egyptin vallankumous.
”It’s more fun to be a pirate than to join the navy”
-Steve Jobs-
Egyptin vallakumousta ei nyt pysty Suomessa toistamaan, sillä siellä siirryttiin rappeutuneesta sotilasvallasta intellektuellien valtaan (tässä tapauksessa uskonnon edustajat lasketaan älyn edustajiksi). Tässä maailmantilanteessa se tulee nopeasti vaihtumaan ”demokraattiseksi” rahan vallaksi, missä tilanteessa Suomikin on ja siitä seuraavaan vaiheeseen siirtyminen on paljon vaikeampaa.
Kun sotilasvalta tukahduttaa soraäänet fyysisellä väkivallalla, vankiloilla ja pelolla, hoitaa kapitalismi kaiken rahalla: Kaikki kuitenkin haluavat rahaa (eikös se ole korkein hyvä ihmisen elämässä?!), joten raha on oikeassa ja jos raha saa omat ajatuksensa esille paremmin kuin rahattomat, niin onhan se oikein! 😉
Jos nyt ei kuitenkaan lasketa uskonnon edustajia intellektuelleiksi. Jokin raja sentään. Egyptissä valtaa ollaan siirtämässä sotilasjuntalta uskonnolliseen diktatuuriin päin.
Eli voisko joku tiivistettynä kertoa mitä tapahtuu jos lakiesitys menee läpi?
”lakiesitysten sekaan on ujutettu poliisin oikeuksia salaa murtautua kansalaisten ja yritysten tietokoneisiin ja asentaa näihin vakoiluohjelmia kuten mm. keyloggereita jotka rekisteröivät kaikki näppäinpainallukset. Kyseenalaista tässä on sekin, että salainen murtautuminen kansalaisen tietokoneeseen tulkitaan koti-etsintään verrattavissa olevana “laite-etsintänä”, eikä erityisesti määrätä olosuhteita joissa poliisi saisi turvautua tällaisiin tietomurtoihin.
Koska Suomessa poliisi voi tehdä etsintöjä mielivaltaisesti ilman valitusoikeutta (eikä esimerkiksi tuomioistuimen päätöksellä kuten muissa Euroopan maissa) tarkoittaa tämä sitä, että salaisten tietomurtojen ja vakoiluohjelmien käyttö voisi vapaasti rehottaa ilman kansalaisten tietoa ja ilman valitusoikeutta.”
siinähän se luki, senkin lukihäirä
Ei hitto.. eikös tämmösesta tietomurrosta pitäisi rangaista?
Voisko joku suomenkielellä kertoa mitä konkreettisesti tapahtuu jos tämä lakiesitys menee läpi, keihin vaikuttaa jne. ?
Kyseinen esitys on hylättävä pelkästään sen pituuden vuoksi, tälläinen määrä tietoa on liian iso pureskeltaviksi ja TULEE aiheuttamaan byrokraattisia ongelmia mikäli se menee läpi. Vaikka teksti saattaisi kuullostaa osittain järkevältä se on liian kompleksi ja pitkä kenenkään ymmärrettäväksi, Suomen lait ovat aina olleet ympäripyöreitä, yksinkertaisia ja sovellettavia. Tämä esitys poikkeaa perinteisestä mallista täysin, ja siten ei ole turvallinen yksinkertaisesti sen takia että pykälässä X voi olla jotain joka ei tulisi mennä läpi esityksessä mutta menee esityksen pituuden vuoksi.
Tätä esitystä ei saa hyväksyä!
Panisin. Eduskuntaan +1.
Heipä vaan. Mihin tämä kirjoituksesi perustuu? Teitkö mitään muuta taustatutkimusta kuin mainitsemasi (ilman muuta puolueettoman) postauksen lukemisen?
1. Jos ”laite-etsintä” rinnastetaan kotietsintään, niin edellytyksetkin lienevät samat, eikö? Joten katsokaapa kotietsinnän edellytykset pakkokeinolaista.
2. Ilman valitusoikeutta? Siis missä maassa? Suomihan on loppuunsaakkavalittamisen luvattu valtakunta.
3. Pakkokeinojen kohde tulee AINA tietoiseksi niistä pakkokeinoista, joita häntä kohtaan on käytetty. Eli se siitä ”salaisuudesta”. Ei kai ole järkevää ilmoittaa esim. Skypeilevälle talousrikolliselle etukäteen, että hei, me sitten vakoillaan sua.
4. Mikä intressi kenelläkään olisi huvikseen seurata jonkin mitäänsanomattoman salaliittoteoreetikon näppäimenlyöntejä? Hommahan työllistäisi nyt jo muutenkin ylityöllistetyä virkakoneistoa.
Kirjoituksesi kertoo onneksi siitä, että maassa kaikki on hyvin. Ei tarvitse kerätä adressia kidutettujen aatetovereiden vapauttamiseksi tai suunnitella diktaattorikenraalin salamurhaa. Jännitystä elämään tuo jo kivasti se, että rikollisten etumatkaa rikostutkijoihin nähden tullaan kaventamaan edes vähän.
Vai onko se väärin? Ketään ei kiinnosta, jos jaat laittomasti yhtä Justin Bieberin levyä netissä. Vaikka jännää se varmasti onkin.
”Heipä vaan. Mihin tämä kirjoituksesi perustuu? Teitkö mitään muuta taustatutkimusta kuin mainitsemasi (ilman muuta puolueettoman) postauksen lukemisen?”
Vastaanpa Liljan puolesta nyt joihinkin kohtiin koska Liljalla tuskin on ollut erityistä tarvetta lähteä kyseenalaistamaan sitä mitä lakiesityksessä lukee tai mitä siitä on nostettu tärkeiksi kohdiksi. Tutkimukseksihan tätä ei voi väittää, sillä ei lakiesitys tutkimusta vaadi vaan ne on tehty jo sitä koostaessa ja aivan sitä työstäneiden toimesta.
”1. Jos “laite-etsintä” rinnastetaan kotietsintään, niin edellytyksetkin lienevät samat, eikö? Joten katsokaapa kotietsinnän edellytykset pakkokeinolaista.”
Laite-etsintä ei ole itseasiassa mitenkään paha asia tuossa esityksessä. Se tarkoittaa pääosin parannusta tutkittavan asemaan. Tällä hetkellä tutkittavaksi vietävä tietokone voi viipyä matkallaan helposti puoli vuottakin, oli sitten kyse työvälineestä tai viihdekäyttöön tarkoitetusta koneesta. Esityksessä tuodaan myös etäetsintä jota voidaan käyttää kiireellisissä tapauksissa ja oletettavasti silloin, kun on tarkoitus etsiä lisää tietoa tutkimukseen. Ei niinkään siten, että itse rikosepäillyn konetta etä-tutkittaisi.
Tämän esityksen suurimmat ongelmat ovat lähinnä etä-etsinnän aiheuttama tietoturvariski sekä omituisesti pienemmät vaatimukset kuin tekniselle kuuntelulle.
”2. Ilman valitusoikeutta? Siis missä maassa? Suomihan on loppuunsaakkavalittamisen luvattu valtakunta.
3. Pakkokeinojen kohde tulee AINA tietoiseksi niistä pakkokeinoista, joita häntä kohtaan on käytetty. Eli se siitä “salaisuudesta”. Ei kai ole järkevää ilmoittaa esim. Skypeilevälle talousrikolliselle etukäteen, että hei, me sitten vakoillaan sua.”
Oleellista valitusoikeudessa ja toiminnan paljastamisessa on se, että ne tapahtuvat vasta jälkikäteen. Pakkokeinojen yksi suurehko ongelma on myös se, että kun vakoillana viestintää, vakoilu kohdistuu harvemmin vain yhteen henkilöön. Vaikka henkilö olisi yhteydessä satoihin ihmisiin ja koko työpaikan tietojärjestelmä olisi seurannan vuoksi vaarannettu, vain tutkinnan kohde saa seurannasta jälkikäteen ilmoituksen.
”4. Mikä intressi kenelläkään olisi huvikseen seurata jonkin mitäänsanomattoman salaliittoteoreetikon näppäimenlyöntejä? Hommahan työllistäisi nyt jo muutenkin ylityöllistetyä virkakoneistoa.”
Intressejä voi olla vaikka minkälaisia. Pakkokeinolakia sovelletaan yleensä vain vakaviin rikoksiin, mutta silti esimerkiksi vakoiluohjelmiston asentamiseen ei ole määritelty kaavan mukaisia vaatimustasoja.
Koska aihe selkeästi kiinnostaa, kannattaa katsoa tarkemmat perustelut suoraan puolueen keskustelufoorumilta (Liljan linkitys) jossa on lausuntoluonnos. Samassa yhteydessä on myös suorat linkit itse lakiesityksiin.
Tässä valitusten luvatussa maassa ongelma on että valituksia ei kuunnella.
Suomen ongelma on, että kun virkamies tai poliisi aiheuttaa tutkittavalle
vahinkoa perustuslakia rikkovalla toiminnalla, ei oikeuslaitos syytä eikä tuomitse
poliisia.
Perustuslaki on syrjäytetty Suomessa.
Jo nyt virkamiesten toiminnan kontrolloimattomuus johtaa vain valituksiin
ei korvauksiin edes täysin syytöntä vahingonkärsijää kohtaan.
Kyllä virkamies voi toimia jo nyt yksilöä kohtaan täysin kusipäisesti henkilökohtaisista syistä ilman, että joutuu vastuuseen.Tämänkaltainen oikeuksien lisääminen vain lisää aseman väärinkäyttömahdollisuuksia.
Eikö sinua yhtään pelota?-täytyyhän virkamiehilläkin jokin kontrolli olla tai
pommit alkavat paukkua täälläkin.
Ja silloinhan poliisin kontrolloimatonta valtaa vasta lisätäänkin.
”Ilman valitusoikeutta? Siis missä maassa? Suomihan on loppuunsaakkavalittamisen luvattu valtakunta.”
Esimerkiksi tässä maassa. Kannattaisiko edes vähän seurata niitä uutisia?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/EIT+tuomitsi+Suomen+kotietsinn%C3%B6ist%C3%A4/1135263835842
Toisesta tuomiosta 56716/09, Harju v. Finland (myös toisessa tapauksessa on lähes sanasta sanaan sama teksti): ”There were no explicit or, for that matter, any provisions or case-law even suggesting that a person subject to a search could have access to a court in order to challenge that search.”
Onkohan tämän osalta kuulunut julkisuudessa mitään muuta kuin tuo Hesarin juttu ja nettikeskustelu tai pari?
Aiotaanko tuomio vaieta kuoliaaksi pakkokeinolain ym. käsittelyssä vai avataanko paketti, ja tehdään EIT:n edellyttämät muutokset? Vastaavat muutokset ilmeisesti tarvitaan muihinkin pakkokeinoihin, joita viranomainen voi käyttää harkintansa mukaan.
Huolestuin todenteolla tuota lakiesitystä ja tutustuin koko sivustoon pikaisesti. Totesin etten koskaan ole törmännyt kehenkään kenen kanssa olen täsmälleen samaa mieltä.
Heräsi suuri halu äänestää seuraavissa vaaleissa, mutta suureksi harmiksi Lilja ei edusta Keski-Suomen vaalipiiriä. Osaatko Lilja kertoa ketään täältä alueelta, ketä kannattaisi äänestää ja kuka olisi sopivassa määrin sanojesi kanssa samaa mieltä?
Piraattipuolueen ehdokkaat löytyvät puolueen vaalisivulta, joten sieltä on hyvä alkaa miettimään kuka Keski-Suomen ehdokkaista olisi kaikkein sopivin.
http://2011.piraattivaalit.fi/ehdokkaat/keski-suomi/
Kannattaa myös seurata Piraattipuolueen kalenterista ja Keski-Suomen alueen FB-sivustolta milloin on tapaamisia tai vaalitilaisuuksia ja tutustua ihmisiin ihan paikan päällä.
Terveisin:
Joanna Kurki, Piraattipuolueen ehdokas Keski-Suomessa
Poliisivaltiota kohti tämä vie
Tervehdys,
Tuo on tuttua hommaa, että yrittävät pelotella ihmisiä, mut jos ei oo tehnyt mitään väärää niin ei sitten ole mitään pelättävääkään? 🙂 Siihen perustuu näiden tahojen ”valta”, että ihmiset pelkäävät: vallankumous on sitä, että et enää pelkää, mitä väliä vaikka koko koneesi sisältö olisi internetissä vapaasti? Kysehän on vain biteistä, ei sinusta.. Vähän niinkuin vapaata tietoa. 🙂
Suomen Kiltajärjestelmä ei vakoile ketään, itseasiassa me ei myöskään käytetä väkivaltaa missään, vapaus on myös täällä Suomessa kohta taas ihmisillä, kun korruptiovaltio myös täällä luonnollisesti kaatuu niinkuin muuallakin maailmalla tapahtuu, täällä asiat vain tapahtuu hieman myöhässä muuhun maailman nähden, täällä takapajulassa kun ollaan.. 🙂
http://www.forum.SuomenKillat.org
– Kiltamestari
Se on turha sitte mankua kun katolta aletaan äänestämään ristikon läpi!
Ei silleen, etteikö asiaan olisi hyvä puuttua myöhäänkin, mutta ei tämä ole (enää) mikään uutinen. Tuo HE oli saatavilla ja luettavissa jo viime vuoden lopulla. Piraattien kannattaisi ehkä seurata lainsäädäntöä tiukemmalla kammalla, niin edes joku tekisi sitä.
HE:ssä on tällainen hauska piirre: pakkokeinolakiin esitetään joitakin muutoksia mm. datan säilyttämismääräykseen ja sen salassapitoon (ehdotetut 23 – 25 §), toisin kuin tietojärjestelmän haltijan tietojenantovelvollisuudessa (22 §) salassa pidettävän datan säilyttämismääräyksen saattaa saada vaikkapa toinen perheenjäsen, jonka tietokone on epäillyn käyttämä.
Kansa äänestää sitä joka äänestää. Demokratiaa? Onhan se. Se on keskitettyä äänestystä. Se on kuin viemäriaukko uima-altaassa. Kun viemäriaukko onkin tukossa, vesi ei pääse valumaan pois viemäriin, jossa kaikki tärkeät asiat hoidetaan. Eduskuntatalo on se viemäri, viemäriaukko uima-altaassa on se kansanedustaja ja se vesi on kansanryhmittymän mielipide.
Kansanedustajat ovat ihmisiä. Yksittäisiä ihmisiä äänestetään keskittämään ryhmittymien mielipiteitä ja pyrkiä toteuttamaan näiden tahto.
Kansanedustajatkin voivat olla ahneita ja kylmiä tyranneja, vallanhimoisia ja itsekeskeisiä kusipäitä, tietenkin alkukauden reiluuden ja kaunopuheisuuden jälkeen. ”Kunhan pöly laskeutuu, niin päästän itseni… siis demonin valloilleen. Pääsen sotkemaan kansalaisten elämää… Ja mikä parasta, tästä paskasta maksetaan!”.
Löysin vintiltä vanhan paketin merkkareita ja haluaisin lahjoittaa ne piraattipuolueen vaalikassaan. Merkkareita on tosin paljon (6256kpl) joten nimenikin varmaan saisi jalon aatteen hyväksi töitä tehneiden listalle esiin. Voisitteko ilmoittaa osoitteen jonne merkkerit voin lähettää. Kysyin pankistan ja merkkareita ei voi tilillepano toimittaa.
Alla kuvattuna muutama merkkari.
http://umami.fi/wp-content/uploads/O_DSCF6008-264×225.jpg
Hyvää jatkoa!
Toivoopi Peni Kuopiosta!
Terve! Lahjukset voi lähettää suoraan piraattien toimistoon:
http://blog.piraattipuolue.fi/2010/12/joulukalenteri-2/
Mielestäni hyvä, että poliisi saa enemmän keinoja, joilla kitkeä rikollisuutta. Esimerkiksi seksuaalirikollisten, kuten pedofiilien nettikäyttäytymistä on ihan hyvä vakoilla, sillä he kun tykkäävät surffailla tietynlaisilla sivuilla ja samalla jättää sinne myös materiaalia toiminnastaan. Kannatan ehdottomasti tulevaa lakiesitystä!
no huh-huh!! aika kapeakatseista. korjaan, TODELLA kapeakatseista. ei rikollisuutta kitketä kovalla ja aina vain kovenevalla kurilla, vaan muutoksilla, jotka tekevät yhteiskunnastamme elämiskelpoisen kaikille; jossa kukaan ei ajaudu ulkopuolelle tai nurkkaan ja sorru kasvavan ahdistuksen ja yksinäisyyden ja monimutkaistuvien kompleksien takia toivottomiin tekoihin.
kaikki synnymme vauvoina, vailla mielentilaa, ja mitä meihin elämän varrella holataa, hyvässä tai pahassa, sen paljolti yhteiskunta ympärillämme määrää. ainainen vangitseminen ja rankaiseminen, vaikka tarpeen välillä tulevatkin, ovat oikoteitä, eivät onneen, vaan maailmantilaan, jossa ei ole tolkun tolkkua; jossa teknologista ja psykologista osaamistamme ei hyödynnetä läheskään niin seikkaperäisesti kuin parhaimmillaan voitaisi.
Tämä lakiesitys ei silti koske millään tavalla esittämääsi tilannetta. Siihen on jo olemassa nyt teleseuranta eikä yllämainitut tuo siihen mitään lisää.
huhhuh. tämä lakiesityshän on jo etiikan ja moraalinkin vastainen, saati ihmisoikeussopimusten ja suomen perustuslain ym. ym. ihan tajutonta. hyvä kun viimein jotkut ansiokkaasti osasivat nostaa asian esille – toivottavasti ajoissa.
näin… on se mukava ku joku o hakenut ideoita rapakon toiselta puolelta. pitää ruveta ansoittamaan kotiovet ja muuta . tervetuloa vaan possut kylään
Pitää tiukentaa lakeja tiuhaan tahtiin, pelkäävät palleilla, näkeevät jo maailmalla touhun.. Moraaliton valtio katoaa vielä jokin kaunis päivä.
Lisäänpä vielä blogauksen aiheet eli ”Hallituksen esitys Eduskunnalle esitutkinta- ja pakkokeinolainsäädännön uudistamiseksi” ja ”Hallituksen esitys Eduskunnalle poliisilaeiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi” toisella kotimaisella.
Samma på svenska
Här är PDF-länkar till i denhär bloggartikeln omtalade dokument av 310000 ords Sinuhe egyptiern-omfattning:
”RP 224/2010 rd – Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till polislag och vissa lagar i samband med den”
”RP 222/2010 rd – Regeringens proposition till Riksdagen med förslag till översyn av förundersöknings- och tvångsmedelslagstiftningen”.
Vastustan kyllä pakkokeinojen lisäämistä, nykyisetkin ovat jossain määrin ylimitoitetuja. Kärpäsiä ammutaan tykeillä ja kotietsintöjä tehdään lasikuitupellen löytämiseksi.
Mutta.. Vaikka HE (Hallituksen esitys) ehkä onkin noin pitkä niin laki kuitenkaan ei.
Kyllä nuo lakitekstit käydään valiokunnissa hyvinkin tarkasti lävitse – asiantuntijoita kuullaan ja perustuslainmukaisuus tulee kyllä tarkastettua. Ei se lukematta läpi mene. Tämäkään laki.
Hiukan luottamusta lainsäädäntötyöhön ja pysytään vastustaessakin faktoissa.
Väite ”Hallitus ajaa läpi 310 000 sanan pakkokeinolain” on suora valhe. Sanamäärä perustuu ehdotukseen perusteluineen ja rinnakkaisteksteineen ja sisältää moninkertaista päällekkäisyyttä. Todellinen esitys laiksi ei ole tätä lähelläkään.
Todella törkeää sumutusta joo. Piraattipuolueelta.
Poliisi tarvitsee kyllä tuomioistuimen luvan kotietsintään. Löytynee tuokin Finlexin sivuilta.
Ei tarvitse. Suomen poliisi voi tehdä kotietsinnän jos katsoo että ”on perusteltua epäillä rikosta” – juuri tätä on EIT ja lukemattomat lakiasiantuntijat Suomessa kritisoineet myös mediassa viime viikkoina. Tämän vuoksi kotietsinnöistä on myös vaikea valittaa, koska menettelyä ei valvo kukaan.
Kansanäänestys takaisin:) näin voidaan sanoa ei vääryyksille
Parahin Lilja,
Toivottavasti otat myös seuraavan kannan huomioon asiassa:
– Tietokonerikollisuuden lisääntyessä meitä uhkaa vaara että tietyt rikokset jäävät systemaattisesti selvittämättä vanhentuneen lain sekä poliisin vajaavaisten tutkintakeinojen takia. Tavallaan ymmärrän että Piraattipuolue ajaa esim. Tekijänoikeusrikosten mitätöintiä mutta entäpä jos joku vaikka hakkeroisi itsensä blogiisi ja kirjoittelisi nimissäsi asiattomuuksia? Hyväksyisitkö ettei asiaa voitaisi selvittää?
– Poliisi tutkii epäiltyjä rikoksia. Joskus tutkinta johtaa syytteeseen, aika usein vapautetaan epäilyksestä. Minkälainen olisi järjestelmä jossa poliisilla olisi varma tieto syyllisyydestä ennen tutkinnan aloittamista? Tulee mieleen Minority Report -elokuva… Meidän on siis pakko sallia myös ”syyttömiin” kohdistuvat tutkintatoimet jotta oikeus toteutuisi. Syylliseksi epäillyllä on jo nyt varsin vahva juridinen asema. Pitäisikö tätä edelleen laajentaa tietäen että selvitettävien rikosten määrä pienenisi dramaattisesti?
– Mahdollisuus joutua viranomaisen pahailkisen ja laittoman mielivallan kohteeksi on pienempi kuin kuolla huomenna katolta putoavaan jäälohkareeseen. Lisäksi meillä niin traditionaalinen- kuin myös sosiaalinen media toimii valppaana vahtikoirana viranomaisten mielivaltaa vastaan. Näin ollen myös valvojalla on oma valvojansa tässäkin asiassa.
Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä että poliisin laajennetut oikeudet lisäisivät kansalaisten turvallisuutta ja näiden oikeuksien väärinkäyttömahdollisuudet taasen tuntuvat kovin hypoteettisilta. Jos asia tuntuu kovin vastenmieliseltä täytyy kysyä että ei kai piraattipuolue sentään aja rikollisuuden lisäämistä??
Parahin kommentoija
Yritän ylläpitää toivoa ettet kirjoittanut tekstiäsi täysin vakavissasi. Ei ongelma tässä lakipaketissa ole se, että poliisi ajantasaistaa lainsäädäntöä uusilla käsitteillä ja menetelmillä. Ongelma on siinä, että lakipaketti sisältää sisäisiä ristiriitaisuuksia näiden valtuuksien toimeenpanossa, ei aseta selkeitä rajoja näiden käytölle eikä määrää ketään valvomaan kansalaisten oikeusturvan toteutumista. Poliisin kyky ratkaista rikoksia on hyvä asia, mutta se ei ole itseisarvo joka sallii mitkä tahansa keinot perusoikeuksien kustannuksella jos kannatamme oikeusvaltion periaatteita.
Ja ei, Piraattipuolue ei aja tekijänoikeusrikosten mitätöintiä. Eikä tekijänoikeudella ole mitään tekemistä sen kanssa, jos joku hakkeroisi blogini. Se olisi tietomurto, joka tutkittaisiin palveluntarjoajani poliisille luovuttamien tietojen perusteella niinkuin normaalisti.
Nykytilanne on se, että Suomessa kansalaisilta puuttuu oikeusturva tilanteessa, jossa he ovat perusteettomasti joutuneet pakkokeinojen kohteeksi. Meidän on pakko sallia syyttömiin kohdistuvat tutkintatoimet jos ne ovat perusteltuja ja harkittuja, mutta silloin aiheutetuilla vahingoilla tulisi myös olla virheellisesti toimineille virkamiehille seuraamuksia, ettei poliisi mielivaltaisesti hyväksikäyttäisi valta-asemaansa. Kun poliisille annetaan valtaa, täytyy myös vaatia vastuuta.
”…traditionaalinen- kuin myös sosiaalinen media toimii valppaana vahtikoirana viranomaisten mielivaltaa vastaan…” Niin… Kuinka moni on tuomittu asiattomasta tietojen urkinnasta (case Myllylä, Nykänen esim.)? Itketkö sitten Facebookissa kun sun tietokonetta oi urkittu?
Joops… Eiköhän tässä kuitenkin anneta oikeus lähinnä metsästää sitä ammattirikollisten ja rajat ylittävän rikollisuuden väestöä eikä Pentti Perusjätkän matolaatikkoa. Miettikääpähän hieman että millä resursseilla se poliisisetä jokamiehen nakukuva-arkistoa kävisi päivittäin tutkimassa vaikka voisikin.
Vähän nyt muutakin perspektiiviä hyvä herrasväki. 🙂
Suomi on taas menossa askelen kohti natsi-saksaa, siitä asti kun suomi liittyi eu:hun alkoi alamäki jolle ei loppua näy.
Tässä näkee miten ruetaan ihmisten yksityisyyttä kyttäämään, v*ttu on tultu toimeen jo 60 luvullakin ilman tällasia lakipaskoja ja lisää keksitään pitäs ihmisillä olla oma yksityisyys. Eduskuntaan normaali palkat ni siellä istus oikeet miehet/naiset. veroja nostetaan eikö kansa huomaa jo et tällämenolla hukutaan omaan paskaan pitemmän päälle ? sit tehdään omia palkankorotuksia eduskunnissa ja satojen aurojen peittoja ostellaan kun huomataan et valtion varathan riittääkin ja huomataan et on helppoo nostaa veroja ja saadaan lisää kivoja juttuja eduskuntaan…
Joskus vielä nousee mellakka näistä asioista, joku ottaa oikeudet omiin käsiin ja käppäilee tonne ja rajäyttää itsensä ja muut eduskunnassa, hei mut eihän siinä mitään ole se on pelannut tietokonepeljä liikaa ja ottanu oppia niistä.
Piraatithan osoittavat jo poliittisen puolueen elkeitä! Otsikointi ei nimittäin häviä iltapäivälehdille tai poliittiselle kolumnille tyypillisestä klikkausten metsästämiseen tähtäävästä artikuloinnista ollenkaan 🙂
Mutta asiaan. Luin tänään esitutkinta-, pakkokeino- ja poliisilakien säädöstekstiehdotukset läpi. Hiukan vajaa 37000 sanaa, sisältäen pykälien numerot ja itse pykälämerkit. Reilu sata sivua erittäin väljällä asettelulla. Aikaa meni ehkä nelisen tuntia. Että se siitä ”Pinnalliseen läpikäyntiin kuluisi useampia päiviä…” Toki jos kiinnostaa mitä työryhmä on saanut aikaiseksi tutkiessaan esimerkiksi vanhan lain nykytilaa verrattuna muihin Pohjoismaihin tai Euroopan alueeseen yleensä, saa aikaa varmasti kulumaan päiväkaupalla. Mutta se mitä ollaan säätämässä, selviää hyvin hyvin paljon vähemmällä vaivalla.
Ne asiat, joihin halusin lisäselvyyttä, tarkistin säädöskohtaisista perusteluista ja sen päälle kahlasin hiukan muuta esitykseen kirjoitettua. Esitykset olivat mielestäni pääosin hyviä. Ihmisten oikeusturvaa, etenkin pakkokeinojen kohteena, parannetaan monessa kohdassa. Entistä useamman asian saa halutessaan käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Kuulusteluun saa ottaa kaverin mukaan jos jännittää ja epäillylle pitää kirjallisesti tehdä selväksi, että hänen ei tarvitse edesauttaa tutkintaa millään tavalla, jos hän ei halua.
Käytännön tasolla ainoa oikeasti uusi asia koko ehdotuksessa on tuo tietotekninen tarkkailu. Eikä sekään ole kovin heppoisin perustein käytössä. Eikä sillä saa kuitenkaan hankkia tietoja, joihin tarvittaisiin telekuuntelua tai -valvontaa. Niihin luvat pitää edelleen hakea käräjäoikeudelta. Unohtamatta toki resurssien asettamia rajoitteita. Vaikka yksi uusi pakkokeino saadaankin, ei sen suorittamiseen anneta yhtään enempää tekijöitä. Unohtamatta vielä muita em. pakkokeinon käytön käytännön haasteita.
Eikä sitä mihinkään ollut piilotettu. Luki oikein erikseen, että tällainen uutukainen täällä olisi. Ja sen lisäksi mainittiin ainakin yli 20 kertaa pitkin tekstiä.
Muutenhan lait tuovat laintasoisen säädöksen tasolle asioita, käsitteitä ja tutkintakeinoja, jotka aikaisemmin olivat joko asetuksissa tai kokonaan sääntelemättä. Kuten esimerkiksi tuon kohdennetun tarkkailun. Tokihan ennenkin on ihmisiä poliisin toimesta seurattu ja katsottu mitä tekevät ja kenenkin kanssa. Nyt siitä vain säädetään oikein lailla. Tulee kirjattua kenen määräyksellä, ketä ja miksi. Samalla monien muidenkin pakkokeinojen kontrollia on lisätty, unohtamatta puolikasta uutukaista, erityistä kotietsintää. Tämä siis etsintä, jossa etsintä kohdistuu tietoon tai tilaan jossa pidetään salassa pidettävää tietota, kuten nyt esimerkiksi asianajotoimistot ja lehtien toimistot. Siihen tarvitsee kuitenkin käräjäoikeuden luvan. Toki siellä on edelleen se ”kiireellisessä tapauksessa” kuten on ollut aiemminkin, mutta tällaisia kiireellisiä, poliisimiehen päätöksellä tehtäviä etsintöjä on erittäin vähän, koska nykyään lähes kaikissa muissa tilanteissa kuin akuuteissa takaa-ajotilanteissa jonkun pidättämiseen oikeutetun virkamiehen saa kiinni ja hänelle asian selvitettyä riittävällä tasolla päätöksenteon perustaksi.
Se mitä ETTE huomanneet ja mikä pisti melkein hymyilyttämään, puolueen nimen ja osan poliittisesta agendasta huomioiden, oli televalvontaan liittyvät huojennukset. Näistä huojennuksista ehdottomasti hyvänä lisänä esimerkiksi se, että asianosainen (asianomistaja tai epäilty) ja todistaja voi antaa luvan, suorastaan pyytää, että televalvontaa kohdennettaisiin hänen teleosoitteeseen tai liittymään, jotta voidaan saada näyttöä mahdollisesta syyllisestä ja syyllisyydestä tai syyttömyydestä. Tällöin aiempaa vähäisemmässäkin rikoksessa voidaan televalvontaa käyttää, jos valvonnan kohde niin haluaa. Mutta tuo toinen muutos onkin hiukan salakavalampi. Tosin en usko, että siinäkään on kyseessä varsinainen sumutus…
Nykyisinhän televalvontaa saa käyttää kun rikoksen maksimirangaistus on vähintään neljä vuotta tai kyseessä on esimerkiksi oikeudenkäytössä kuultavan uhkaaminen taikka telepäätelaitteeseen tai tietojärjestelmään kohdistunut rikos joka on tehty telepäätelaitetta hyväksikäyttäen. Tämä viimein käsittää lähinnä tietotekniikkarikokset. Niitä kun ei muuten voi tutkia.
Uudessa lakiehdotuksessa tietotekniikkarikoksille annettu erityisasema on muutettu muotoon ”teleosoitetta tai telepäätelaitetta käyttäen tehdystä rikoksesta”. Joka pitää sisällään mm. tekijänoikeusrikoksen ja rikkomuksen… Noin niin kuin esimerkkinä.
Että jos teidän tässä asiassa nyt JOSTAIN pitäisi äläkkä nostaa, niin ehkä tuosta ihan viimeisenä mainitsemastani asiasta.
Ja kuten tuossa jo joku aiempi kommentoija totesikin, tuo on vasta esitys. Kyllä se ainakin sen pari kolme valiokuntaa kiertää läpi. Korjausehdotuksia tulee varmasti.
”Käytännön tasolla ainoa oikeasti uusi asia koko ehdotuksessa on tuo tietotekninen tarkkailu. Eikä sekään ole kovin heppoisin perustein käytössä. Eikä sillä saa kuitenkaan hankkia tietoja, joihin tarvittaisiin telekuuntelua tai -valvontaa. Niihin luvat pitää edelleen hakea käräjäoikeudelta.”
Puhut kai teknisestä laitetarkkailusta. Se on erittäin heppoisin perustein käytössä: tarvitsee esimerkiksi epäillä, että olet ollut edesmenneen Viherpeukku-ketjun asiakas. Telekuuntelu on rajattu tiettyihin törkeisiin rikoksiin, kun laitetarkkailun edellytyksenä on mikä tahansa rikos, josta ankarin rangaistus on neljä vuotta vankeutta, tai huumausainerikos. Lisäksi, toisin kuin telekuuntelussa, poliisilla on ilman tuomioistuimen lupaa suorittaa tarkkailua niin pitkään, kunnes lupa annetaan tai evätään. Vapaalippu on lyhimmilläänkin vuorokauden mittainen.
Vaan luitko lainkaan, mitä laitetarkkailu tarkoittaa? Esityksestä: ”Sillä tarkoitettaisiin tietokoneen tai muun vastaavan teknisen laitteen taikka sen ohjelmiston toiminnan, sisältämien tietojen tai yksilöintitietojen muuta kuin yksinomaan aistinvaraista tarkkailua, tallentamista tai muuta käsittelyä”.
Siis suomeksi sanottuna koko tietokoneen kaikkien tietojen läpikäymistä. Ja toisin kuin väität, laitetarkkailulla voidaan hankkia myös niitä tietoja, joihin normaalisti tarvittaisiin telekuuntelua. Pitää vain ensin odottaa, että viesti on tallennettu tietokoneen muistiin. Sen jälkeen se on vapaata riistaa.
Ekstrakivana telekuuntelu on rajoitettu rikoksesta epäillyn viesteihin; laitetarkkailu on rajoitettu laitteeseen, joka yleensä sisältää myös kaikkien muiden taloudessa asuvien tiedot.
On siis ehdotettu uutta salaista pakkokeinoa, joka rikkoo yksityisyyden ja viestin suojaa enemmän kuin telekuuntelu tai mikään muu salainen pakkokeino; jonka edellytykset ovat huomattavasti väljemmät kuin yksityisyyden suojaa vähemmän rikkovan telekuuntelun; josta käytännössä saisi päättää tuomioistuimen sijaan poliisi; ja jolla loukataan myös muiden kuin rikoksesta epäillyn perusoikeuksia. Melkoinen saldo.
Näyttäisi olleen epävirallisesti voimassa aina nuo atk-urkintakeinot ja muut sen sellaiset.
Viranomaisten ja virkamiesten ei tosiasiassa tarvitse noudattaa lakia nykyisinkään. Jostakin väärästä menettelystä kiinnijääneet viranomaiset saavat tuhota kaiken omaisuuden, paperit ja todistusaineiston ja he pystyvät estämään julkisten asiakirjojen luovuttamisen, valittamisen ja kantelemisen aivan yksinkertaisesti joukkovoimalla hyökäten. Väkivaltaan ja tuhotöihin viranomaiset ja virkamiehet turvautuvat jäätyään jostakin kiinni sekä edunsaajakumppaneinaan toimivia liikemiehiä yhteisen etunsa vuoksi auttaakseen. Myös sieppaukset, hengenvaaralliset pahoinpitelyt, perättömät ilmiannot ja prosessipetokset kuuluvat viranomaisten tälläkin hetkellä käyttämiin keinoihin rikollisten suojelemiseksi. Tosielämä on juuri tällaista eivätkä kansanedustajat tiedä siitä mitään.
Haluan vielä korostaa, että väkivallan ja tuhotyön päätarkoitus on rikosten peittelemiseksi ja rikollisten suojelemiseksi saattaa viranomaisten ja virkamiesten laittomasta toiminnasta tietävät ja sellaisesta kertovat henkilöt toimintakyvyttömään tilaan. Useita tällaisia tapauksia koskeva asiakirja-aineistoni on erittäin laaja.
Vielä varsinaisesta asiasta: lähes kaikkia lakiehdotuksessa mainittuja menetelmiä vastaan pystyy suojautumaan varsin yksinkertaisen keinoin, jos tarve vaatii. Aikaa ja rahaa siihen kuluu mutta kun laitteet ja ohjelmat on tehty yhdelle käyttäjälle turvallisiksi, myös kaikki muut voivat hankkia itselleen tarvittavat apuvälineet viranomaisilta ja virkamiehiltä suojautumiseksi.
Erityisen valitettavaa on, että myös rehelliset virkamiehet joutuvat alistumaan hallituksen rikollisten suojelemiseksi kehitettämiin järjestelyihin. Piraattipuoluetta ja sen kannattajia tarvitaan, jotta yhteiskunta voitaisiin rakentaa turvalliseksi.
Erinomainen tiivistelmä aiheesta. Viime vuoden puolella uutisoitiinkin tapauksista, joissa mm. syyttäjä esti poliisin virkarikosten tutkinnat ja syytteeseen asettamiset toimimalla yhdessä poliisin kanssa.
Onko kenties tämä mainitsemasi asiakirja-ainostosi jossain julkisesti luettavissa?
Hhhmmm. Kuten varmaan monet tietävät, ohjelmistot eivät toimi aina oikein ja niiden toimintoja voidaan muuttaa. Eli kuinka voidaan olla varmoja siitä, että vakoiluohjelmat toimivat ”varmasti”. Nimittäin monille ohjelmistoalan asiantuntijoille voi avautua monia tapoja harhauttaa viranomaista muuttamalla vakoiluohjelman kaappaamaa tietoa toisenlaiseksi.
Sairasta touhua! Paluu menneisyyteen
DDR:n Stasi aikoihin. Poliisivaltio-
menttaliteetti onnelassa syvenee
entisestään ja langettavat tuomiot
EIT:sta eivät ainakaan tule vähenemään.
Arvostellaan kyllä Venäjää, Kiinaa ym.
ihmisoikeusrikkomuksista, vaikka itse
rikotaan niitä sumeilematta jatkuvasti.
EIT antaa langettavavia tuomioita Suomelle
ihmisoikeusrikkomuksista enemmän asukasmäärään
suhteutettuna, kuin Venäjälle ja enemmän, kuin
mitä pohjoismaille yhteensä. Tästä on pitkä
matka länsimaisten sivistys ja oikeusvaltioiden
joukkoon. Ja matka sen kun pitenee.
PeVL on saanut tänään valmiiksi esitutkintalain ja poliisilain uudistusta koskevat lausunnot:
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akxhref.sh?{KEY}=PeVL+66/2010+vp
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akxhref.sh?{KEY}=PeVL+67/2010+vp
Ilmeisesti lakivaliokunnan on annettava omat lausuntonsa noin vuorokauden kuluessa, joten jos asiaan haluaa vaikuttaa, on syytä toimia HETI, eikä odottaa huomiseen.
Minusta PeVL lausunnossa on outoa, että kotietsintään on tulossa valitusmahdollisuus oikeuteen mutta vastaavaa valitusmahdollisuutta ei ole tulossa muihin yksityisyyttä tai kodin suojaa nauttiviin menetelmiin, kuten juuri laite-etsintään. Tietokoneen sisältö on ainakin minun mielestä erittäinkin yksityistä enkä toivo kenenkään sitä urkkivan ilman vastuuta.
Tätä voisi yrittää nostaa lakivaliokunnan työpöydälle?
Hei, Iltasanomat uutisoi aiheeseen liittyen: IS: Poliisin telekuuntelun ehtoja tiukennettiin ja käymme läpi nuo materiaalit myös, koska vaikuttaisi siltä että muutokset ovat pinnallisia.
Kiitos vinkistä!
Voi, voi ja voi!!!
Tämä on vasta alkua. Uusi maailmanjärjestys tulee totisesti ja rutosti. Tämä illuminati tekee tietä suurelle johtajalle joka on varsin älykäs ja saa maailman kumartamaan itseään. -Ja mitä sen jälkeen…Sittenpähän näette!
Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,
ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki: pedon nimi tai sen nimen luku.
Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.
Niin tällaisia keyloggereita ja muuta urkkimista on harrastettu jo vuosia. Poliisinkin toiminta on valitettavasti mennyt enempi siihen suuntaan että lupia ei paljon kysellä kun todisteita tai töitä pitäisi jostain saada. Operaattoreilla jo keskitason työntekijät ovat tietoisia asiakkaidensa internet-liikenteestä ja esim salasanoista. Ihmiset nyt vaan ovat alkaneet tiedostamaan tätä asiaa niin laajalti että nyt yritetään jonkinlainen laki saada puolustamaan tätä urkintaa. Nimittäin valituksia on varmaan jo tullut mutta jos on tällainen laki, niin jälkeenpäinhän voidaan aina lavastaa kansalainen epäillyksi johonkin rikokseen.
tuli mieleen tämä väri laser tulostimien salainen merkki jolla tulostin voidaan jäljittää muistaakseni siitäkin on jokin euroopan jonkin oikeus järjestön kielto ja vaatimus poistaa se siis suomessa.
mikähän sen tila on nykyään.
Älytöntä liioittelua ja oman asiansa ajamista kirjoittaa tällaisia tekstejä. Poliisilla ei nyt eikä tulevaisuudessa tule olemaan oikeutta tutkia kenekään tietoja, jos taustalla ei ole vahvaa epäilystä rikollisesta toiminnasta. Kirjoittaja toteaa itse, ettei jaksa lukea lakiehdotusta läpi, kannattaisi kuitenkin lukea jos aikoo julkaista tällaista paskaa.
Kuule, kotietsintöjä tehdään niin paljon yhden ilmiannon tai yksittäisen poliisin epäilysten takia että kannattaa haistaa omaa hengitystä nyt.
Pariinkin kertaan on tullut selväksi että poliiseilla ei ole ollut edes tutkinnanjohtajan suullista lupaa etsintään, pitää ruveta soittelemaan kun sitä kysytään. Tiedä sitten soittiko, en saanut pyynnöstä huolimatta MISSÄÄN VAIHEESSA keskustella em. henkilön kanssa. Paperit kotietsinnästä luvattiin lähettää myöhemmin, tosiasiassa niitä ei saanut ennenuin perkeleellisen vämmäyksen jälkeen todella nihkeän käytöksen kanssa poliisiasemalta henk. koht. hakemalla.
Että mene sinä soittamaan tuubaasi jonnekin muualle.
Yllä mainitsemasi tilanne kuvaa poliisin toimintaa, ei lainsäätämistä. Jos poliisi on mielestäsi toiminut virheellisesti, ymmärräthän (vaikka sitä tuskin on turha olettaa), ettei poliisi siinä tapaukssa ole toiminut lain mukaisesti. Lailla on tarkoitus nimenomaan säännellä sitä, ettei yhteiskunnan toimija, tässä tapauksessa poliisi, toimi yli valtuuksiensa. Jos haluat kannattaa sellaista yhteiskuntaa, jossa poliisin toimintaa tai pakkokeinoja ei säädellä, voit tutustua esimerkiksi Afganistanin tai Pohjois-Korean oikeusjärjestelmään ja poliisin toimintaan.
Mitä henkilökohtaiseen kokemukseesi tulee, ja mikäli oikein ymmärsin, sait kuitenkin paperisi? Vaikuttaa siis siltä, että asiassasi on toimittu oikein ja lain mukaisesti. Melkoista sattumaa, että juuri Sinun oikeuksiasi on useaan otteeseen loukattu kotietsinnällä..
Tämä on yhdellä sanalla sanottuna rikollista.
Virkamies on aina väärässä paitsi silloin kun ei ole väärässä