Skip to content

HKL Johtokunta 13/2015: Taistelu raidejokerista

Tiivistetysti

  • Päätimme tänään 2,5-tuntisessa kokouksessa, että haluamme toteuttaa raidejokerin vanhan aikataulun mukaan eli hyvin pian, kun keskushallinto olisi halunnut lykätä käyttöönoton 2030-luvulle.
  • Peräsimme HSL:ltä varautumista taksimarkkinoiden vapautumiseen KutsuPlus-palvelun tarpeellisuusharkinnassa
  • Syväuraristikot otetaan käyttöön 2019 alkaen
  • Kaupunkipyöräjärjestelmän toimittaja valitaan nyt syksyllä 2015

Tj 5) Taistelu raidejokerista

HKL:n investointisuunnitelmaa 2016-2025 on keskushallinnon painostuksesta pienennetty 286,4 M€ elokuun esityksessä. Päivitetty investointisuunnitelma ajanjaksolla on laadittu kaupungin laatimisohjeissa olevan raamin tasolle ( 1137,0 M€ ).

Vastavuoroisesti automaattimetron poisto ohjelmasta vähensi investointitarpeita 2016-2025 350 M€. Raidejokeri-kokonaisuuden lykkääminen vähentäisi investointeja aikavälillä 2016-2025 104M€ (investoinnit vain lykkääntyisivät, eli säästöä ei sinänsä syntyisi).

Omaa analyysiäni

Valtuusto aikanaan päätti, että kaupungilla on investointikatto, mutta se ei nimenomaisesti kosketa liikelaitoksia. Kaupunginkanslia on perustanut linjansa siihen, että investointitasot eivät saisi juuri ylittää aiempaa tasoa. Nyt on kuitenkin tarpeen Helsingin seudun kasvun johdosta ja sen kasvuennusteiden vuoksi tehdä pitkäjänteisiä investointeja työssäkäyntialueen liikkumisinfraan. Ajatus siitä, että investointitasojen tulisi olla itseisarvoisesti aina tasaisia on outo. Silloin investoidaan, kun on se on perusteltua. Jos ei ole, ei investoida.

Helsingin seutu kokee huomattavaa kasvua, jolle ei ole loppua näkyvissä ja kehitys on täysin linjassa muiden länsimaiden kaupunginstumiskehityksen kanssa mutta tapahtuu menneisyyden aluepolitiikan vuoksi Suomessa huomattavasti myöhemmin kuin muualla. Kehitys siis ei ole paikallinen poikkeus tai ohimenevä trendi, vaan suoraan linjassa kehittyneiden teollismaiden kansainvälisen kehityksen kanssa.

Investointi on investointi vain, jos sijoitukselle odotetaan tuottoa. Muuten se on rahan hassausta. Hassaukselle ei ole julkisessa taloudessa tilaa, tuottaville investoinneille kylläkin. Olosuhteet puhuvat sen puolesta, että erittäin suositun poikittaislinjan 550 korvaaminen raideyhteydellä on dynaamisilta vaikutuksiltaan hyvä investointi paitsi maankäyttö-, ja liikkuvuusnäkökulmasta myös päästönäkökulmasta. Aikataulusuunnittelua linja toki vaatii, jotta raideyhteys myös parantaa linjan nopeutta jolloin edut matkustajille ovat suoraan havaittavissa. Tällä hetkellä bussilinja 550 Itäkeskus-Oulunkylä-Westend on erittäin ruuhkautunut. Kapasiteetiltaan aivan liian pieniä busseja lähtee pääteasemilta neljän minuutin vuorovälillä, jolloin ne tapaavat muodostaa tehottomia sumppuja.

HKL:n toiminta ja päätökset viimeisen vuoden aikana ovat poistaneet investointitarvetta muista kohteista, joten sinänsä verrattain edullisen raidejokerin ei pitäisi faktuaalisesti heilauttaa.

Puheenjohtaja Rantasen muotoilema vastaesitys (kuvattuna alla) meni äänestykseen.

HKL:n johtokunta esittää, että HKL:n investointiohjelman 2016-2025 kehystä nostetaan 110 miljoonalla eurolla siten, että raidejokeri voidaan toteuttaa alkuperäisessä aikataulussa. Johtokunta katsoo, että koska HKL:lle asetettu investointikatto ei perustu valtuuston päätöksiin, ja koska raidejokerin siirtäminen on joukkoliikenteen kehittämisen, kaupunkirakenteen tiivistämisen ja syntyvien maankäyttötuottojen kannalta erityisen merkityksellinen asia, on raidejokerin aikatauluun vaikuttavasta investointikehyksestä syytää päättää vähintään kaupunginhallituksen tasolla. Samalla johtokunta kuitenkin tähdentää, että mikäli investointimäärärahoja ei vo da esitetyssä määrin myöntää, leikkaus on silloin syytä kohdentaa juuri raidejokeriin, sillä muut esitetyt suunnitelmakauden investoinnit ovat jo tehtyjen muiden päätösten ja sujuvan joukkoliikenteen kannalta vieläkin välttämättömämpiä ja kiireellisempiä.

Raidejokeria vauhdittava vastaesitys voitti äänestyksessä äänin 6-2 (1 poissa, peruss.)

Tj 6) Johtokunnan lausunto HSL:n toimintasuunnitelmaan 2016-2018

Keskustelua syntyi KutsuPlus-hankkeen jatkamisesta ja sen taloudellisuudesta.

Puheenjohtaja Rantanen teki vastaesityksen, jossa tehtiin lausuntoon lisäys KutsuPlussan tarpeellisuuden arviomisesta taksimarkkinoiden mahdollisesti vapautuessa.

Esitys meni äänestykseen, Rantasen esitys voitti 6-1, (1, tyhjä (kok), 1 poissa (perussuomalaiset))

Tj 7) JCDecaux:n vuokrasopimusten kiinteän vuokran muuttaminen alkoholilainsäädännön muutoksen vuoksi

Alkoholilainsäädäntö kielsi alkoholimainonnan ulkotiloissa vuoden alusta, ja tästä katsotaan aiheutuneet mainostilamyynnin laskua JCDecaux:n päässä.

Minusta normaali käytäntöhän on, että liiketoimintaa harjoittavat osapuolet kantavat liiketoimintariskin olosuhteiden muutostilanteissa. Silloin markkinat toimivat. Koska ulkotilamainontamarkkinat kuitenkin ovat taantumassa melko haaleita, rakennusvirasto on toiminut vastaavalla tavalla kilpailijan suhteen eikä 5% alennuksen myöntäminen sopimuksen 6kk loppuajaksi paina HKL:n taloudessa paljoa, vahvistettiin virkamiehen aiemmin tekemä päätös.

Infra 3) Syväuraisten vaihteiden ja raideristeysten käyttöönotto ja toteutus

Variotramin suhteen mitattiin 2014, että ei ole ongelmaa kun pyörän ja telin ohjaus tapahtuu mitoitusarvojen mukaisesti.

HKL:n konsultoima konsultti Andre Theiler Institute für Bahntechnik määritteli optimaalisen pyöräprofiilin ja sen leveyden 95mm. Ensiasennuksessa pyörien kosketuspinnan leveydeksi tehdään 83mm ja se noin vuodessa se kuluu/muutetaan 95 mm:seksi.

Keväällä 2015 suunnittelu- ja valmistushenkilöstöä on koulutettu. Koulutusta tarvitsevat vielä hitsaajat ja lisäkoulutusta suunnittelijat. 2015 – 2017 selvitetään kuinka monta vaihdetta ja risteystä voidaan muuttaa syväuraisiksi.

Vaihteiden ja ristikoiden asentamiseen päästäneen 2019-. Pyritään varmistamaan, että kapeillakin pyörillä voi ajaa vahingotta. Koko varikon saattaminen syväuraiseksi menee normaalin poistuman mukaan, n. 10-15 vuodessa. Muutoksen nopeuttaminen lisäisi kustannuksia.

Lisäselvitetään mm. syväuravaihteiden melua ja tärinää vähentäviä vaikutuksia ja nopeushyötyjä. Ylitysnopeus määräytyy syväuraristikoissa kaarresäteen mukaan. Matalauraisissa ristyksissä sallittu maksiminopeus on hitaat 10 km/h.

Tj 4) Liikennelaitoksen osavuosikatsaus

Johtamisjärjestelmän uudet johtajavalinnat tehdään syyskuussa. Tilikauden sitovat tavoitteet ovat toteutumassa. Tuloksen ennuste on miljoona euroa ylijäämäinen (HKL:n budjetti lähtee nollatavoitteesta). Matkustajamäärät ovat laskeneet viisi promillea.

Helsingin metro 

HKL:n ja Siemensin automaattimetrosopimus purettiin tammikuussa 2015. Johtokunta päätti kesäkuussa, että metron 2020-luvun automatisointivaihtoehdon lisäksi valmistellaan suunnitelma automaattimetron hankepäätöksen siirtämiseksi myöhempään ajankohtaan. Länsimetron asetinlaitetoimittajaksi valittu Mipro Oy pääsi aloittamaan työnsä.

Myllypuron aseman peruskorjaus valmistuu kesällä 2016. Hakaniemen metroaseman hankesuunnitelma etenee valtuuston päätettäväksi.

M300-vaunujen hankinta on 12 viikkoa myöhässä verrattuna alkup. aikatauluun. Myöhästyminen ei vaikuta länsimetron aikatauluun. 16 ensimmäistä vaunua on liikenteessä 15.8.2016 mennessä.

Raitioliikenne

Koskelan varikkohankkeen yhteydessä selvitetään Raide-Jokerin ja Laajasalon uusien vaunujen vaunupituuksia sekä Staran varikon mahdollista siirtoa Koskelan varikon yhteyteen. Tavoite on, että valtuusti tekisi päätöksen hankesuunnitelmasta alkuvuonna 2016.

Kaksi uutta Artic-raitiovaunua on säännöllisessä linjaliikenteessä. Sarjavaunujen valmistus etenee aikataulussa ja ensimmäiset sarjavalmisteiset saapuvat Helsinkiin vuoden 2015 lopulla ja astuvat liikenteeseen 2016 alussa. Raitiovaunujen toimittaja Transtech Oy ostettiin Skodan enemmistöomistukseen elokuussa 2015.

Infrahankkeet

Paloheinän bussitunneli valmistui ja liikenne alkoi tämän elokuisen viikon aikana. Hanke alitti hankesuunnitelman kustannusarvion, mistä kaikki kiitos HKL:n asianomaiselle henkilökunnalle.

Kaupunkiopyöräjärjestelmän toimittaja valitaan syksyllä 2015 ja käyttöönotto kesällä 2016.

Infra 1) HKL:n kiinteistöissä tehtävien arkkitehti- ja pääsuunnittelutöiden tilaaminen

Esityksen mukaan.

Infra 2) HKL:n kiinteistöissä suoritettavien rakennustöiden tilaaminen

Esityksen mukaan.

 

Published inHKLpolitiikka

Be First to Comment

Vastaa