Skip to content

Voisiko autoveron poistaa?

Viime päivinä minulta on tivattu usealta suunnalta autoverosta, joten muotoilen keskitetysti vastauksen ja avaan verotusjärjestelmää.

Autoveron poisto on fiskaalisesti hyvin ongelmallinen ehdotus, mutta sen sijaan voidaan luoda budjettineutraaleja kannustimia, jotka eivät suosi vanhoja ja halpoja autoja niin kuin nykyjärjestelmä. Ei myöskään ole järkevää jatkuvasti romuttaa toimivia autoja, vaan ohjauksen täytyy edistää kestävää kulutusta.

Tyypillisintä autoveroa on kaksi eri tyyppiä:

  • Ensirekisteröinnin yhteydessä tapahtuva autovero on tullin keräämä vero, joka määräytyy tietyn taulukon mukaan suhteessa päästöihin tullin arvioiman myyntiarvon pohjalta. Se voi esimerkiksi olla 20-28% auton arvosta. Teoriassa 5-50%. Vero siis toimii hieman kuin arvonlisävero, eli sitä maksetaan auton arvosta. Autosta maksetaan vielä erikseen auton myyntihinnassa arvonlisävero. Verokertymä 2013 oli 932M€ (muutos -8%).

  • Vuosittainen ajoneuvovero eli perusvero ja käyttövoimavero, joka perustuu co2-päästöprofiiliin. Nykypäiväisellä kaupunkiautolla se on pyöreästi 100 euron luokkaa vuodessa. Ennen vuotta 2001 käyttöönotetuissa autoissa vero on hieman korkeampi. Liikenteen turvallisuusvirastolla on kätevä laskuri sivuillaan. 1.1.2016 alkaen vero nousee (taulukko). Verokertymä 2013 oli  866M€, josta henkilöautojen osuus 655M€. Käyttövoimaveron osuus henkilöautoista 231M€. 
Käyttövoimaveroasteet snt/pv/100kg painoa.
Käyttövoimaveroasteet snt/pv/100kg painoa.

Jos autovero haluttaisiin poistaa (eikä nyt mietitä sen kokonaisliikenteellisiä ohjausvaikutuksia), täytyisi vastaava summan kasaan saamiseen autoilun verotuksesta:

  1. Olettaa, että autokauppa- ja -korjaamoalan myynti enemmän kuin tuplaantuisi. jotta arvonlisäverolla kirittäisiin kuoppa kiinni. Pelkkä auto- ja ajoneuvoverojen poisto ei siis olisi järkevää.
  2. Nostaa polttoaineveroa 66% ja luottaa siihen, ettei kulutus vähene eivätkä esim. kuljetusten hinnat nouse – mikä vaikuttaisi aivan kaikkeen. Sekään ei siis ole realistista.

Eduskuntavaaliehdokkaina saamme kaikenlaista mainospaperia postiluukkuun erilaisilta eturyhmiltä ja lobbareilta. Yksi tuoreimpia on Autoalan keskusliiton nätisti taitettu mainoslehtinen, joka on otsikoitu ”Suomalaiset tarvitsevat uudempia, turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja”.

Jos halutaan tätä tavoitetta palvella, nämä toimenpiteet voisivat johtaa järkeviin lopputuloksiin:

  • Puolitetaan ensirekisteröinnin autoveron laskentakaavasta auton hinnan painoarvo ja lisätään päästöjen painoarvoa. Näin vero ei suosi halpoja ja vanhoja autoja.
  • Madalletaan ensirekisteröinnin autoverotasoa alle 130g/km -päästöisten (EU:n 2015 päästötasokeskimäärätavoite) kohdalla 20 prosenttiyksikköä,  ja toivotaan tämän korvautuvan arvonlisäverokertymällä ja 1.1.2016 voimaan astuvalla perusveron korotuksella.
    Muutetaan perusveron laskentakaavaa niin, että yli 15 vuotta vanhoissa autoissa perusvero nousee viiden vuoden aikana 50% korkeammaksi kuin uusissa autoissa.
  • Poistetaan käyttövoimavero.

Sivuhuomio: satelliittipaikannukseen perustuva kilometriverotus on hauska idea, mutta täysin toteutuskelvoton paitsi taloudellisesti myös teknisen luotettavuuden kannalta. Siinä vain haaskattaisiin verorahoja älyttömään hankkeeseen, jota ei oikeasti tarvita. Jos halutaan verottaa kilometrejä niin verotetaan polttoainetta. Jos halutaan verottaa tiettyjä teiden käyttöjä, on meillä jo olemassa älykkäät rekisterikilvet automaattisesti lukevat tiekamerat tietokantoineen. Niitä ei vain käytetä verottamiseen – vaan ruuhkavalvontaan.

Published inpolitiikka

Be First to Comment

Vastaa